Gerard.reismee.nl

Rondreis Zuidwest Amerika. part 2.

Onze reis is begonnen met een rustige vlucht naar Los Angeles met onze neef Don als captain in de cockpit. Het was fantastisch om de start en landing vanuit de cockpit mee te maken. Voor Ditty was het een hele ervaring. Het Super 8 motel wat dicht bij Hertz en het vliegveld ligt is voor de eerste dagen een prima lokatie. Ik kreeg een bijna nieuwe Toyota Camry 2,5 ltr. mee met een grote kofferruimte. Als verrassing kreeg ik gratis een “Hertz GPS Neverlosst” navigatie in de auto mee. We hebben Downtown, de Hollywood Boulevard, Hermosa Beach waar we met Don ‘s avonds in een Bistro lekker hebben gegeten en Santa Monica Beach, bekeken. Auto rijden is fantastisch hier, geen stress. Men is erg beleefd.

18-5 Vandaag zijn we op ons gemak naar San Diego gereden het meest langs de kust, dus rustig aan. Hier hebben we een B&B met een mooie kamer en lekker ontbijt, in de wijk Chula Vista.

19-5 Vandaag vieren we dat we elkaar 50 jaar geleden in Amsterdam hebben ontmoet. San Diego is een mooie stad en een thuishaven voor de Amerikaanse Marine. Hier ligt ook het “USS Midway” vliegdekschip dat het langst dienst heeft gedaan van alle schepen van de Navy en nu als museum dienst doet. Verder hebben we het Coronado schiereiland met “Hotel Del Coronado” wat 125 jaar oud is en geheel uit hout is opgetrokken bekeken, ook hebben we het “Gaslight district” met z’n vele winkels en Shopping Mals bezocht.

20-5 Vandaag gaan we naar Yuma. We rijden langs de grens van Mexico. Deze is beschermd door een ijzeren hekwerk van 4 m hoog, vanwege de vele illegale Mexicanen die de grens over willen. We rijden door een woestijn gebied met Sand Dunes. We reden zo dicht langs de grens dat we regelmatig een “Boarder Patrol” in de woestijn zagen rijden. Op een gegeven moment stonden we langs de weg stil en Ditty nam wat foto’s en toen kwam er een Boarder Patrol auto aan en vroeg wat we aan het doen waren, ik zei foto’s maken. Dat was oké. In San Diego was de temperatuur 72? F (22? C) onderweg naar Yuma liep de temp. op naar 97? F (36? C).

21-5 Vandaag naar Phoenix. Onderweg rijden we alleen maar door woestijngebied met veel Indianen namen bijv. “Mohawk Valley” of “Lechuguilla Desert”. De temperatuur loopt op naar 100? F (38? C). Ook Phoenix ligt eigenlijk midden in woestijngebied met rondom namen als “Apache Junction”, “Sonoran Desert”. ‘s Middags bezoeken we “Scottsdale downtown” met veel kunst en sieraden shops. Morgen naar Flagstaff waar we 4 dagen blijven. Groetjes Ditty & Gerard

Voorbereiding voor onze reis naar Zuid-West Amerika deel 01

Hallo familie & vrienden,

Nog even en we vertrekken naar Amerika en brengt onze neef Don, captain op de Boeing 747-400 van de KLM, ons naar Los Angeles. Wij vliegen met de KL0601 voor de liefhebbers die willen zien hoe laat we vertrokken zijn. We hebben er zin in om dat grote land eens wat nauwkeuriger te bekijken. Vooral willen we genieten van de nationale parken met de overweldigende natuur. Maar ook verschillende steden, zoals Denver, Las Vegas en San Francisco slaan we niet over. We zullen elke week weer proberen een verslagje te schrijven met wat foto’s zoals jullie van ons gewend zijn. Ook de route zal ik proberen bij te houden, zodat jullie via de kaart kunnen zien hoe de route verloopt. Uiteraard in deze tijd zijn we per e-mail te bereiken, dat is tegenwoordig geen probleem meer. Telefonisch is wat erg duur, dus dat doen we alleen in noodgevallen. In Amerika koop ik een prepaid simkaart zodat we lokaal voor weinig kunnen bellen als dat nodig is.

Wij wensen voor een ieder een mooie zomer en fijne vakantie als dat staat te gebeuren.

Groeten, Ditty & Gerard

Rondreis Spanje & Portugal verslag 7

Beste Lezers,

Zondag 10-6. We zijn de Frans/Spaanse grens overgewipt en staan in Socoa op de camping “Juantcho”. Dat ligt naast Ciboure en dat ligt weer naast St. Jean de Luz. Alle drie de dorpjes liggen aan de Baie de Saint Jean de Luz et Ciboure in Frans Baskenland. Dus de kust en aan de Golf van Biscaje die op dit moment zijn naam eer aan doet. Het regent en stormt onophoudelijk dus weer eens wat anders en we blijven hier tot donderdag en dan reizen we af naar familie en vrienden hier in Zuid-Frankrijk. Maar toch eerst nog even een bezoekje brengen aan Ciboure, St. Jean de Luz, Biarritz en Bayonne. Mooie plaatsjes en in augustus een zeer mondain strandleven zo te horen. Heerlijke dagen gehad bij Eddie & Annet in Vianne en fantastisch weer, dus veel buiten eten. Morgen 18/6 gaan we naar Lastours in de buurt van Carcassonne.

Een hartelijke groet van Ditty & Gerard

Rondreis Spanje & Portugal verslag 6

Beste Lezers,

Zondag 3/6 rondrit door de “Serra do Cabeceiras de Basto” via allerlei kleine dorpjes en gehuchtjes. Het mooiste dorpje was Uz waar de ossen nog door de straatjes lopen. Morgen vertrekken we naar Bragança dicht tegen de Spaanse grens aan. Dinsdag 5/6 brengen we een bezoek aan de “Citadel van Bragança”. In 1130 werden de burchten ommuurd waardoor het een citadel werd. Vanaf de 15de eeuw werd Bragança uitgebreid langs de oevers van de Fervença en is nu ook een universiteitsstad. De foto’s vertellen meer. Woensdag hebben we gewandeld in het “Parque Natural de Montesinho”. Dit park ligt tegen de Spaanse grens aan. Er leven zeldzame dieren als wolven, herten, steenarenden, everzwijnen, otters en valken. De dorpjes zijn nauwelijks veranderd sinds de middeleeuwen. Ook kwamen we “Pombals” tegen een soort grote duiventil specifiek voor deze regio. De vogels gaan naar binnen via het leistenendak. De duiven zijn niet alleen voedsel, maar de mest wordt zeer hooggewaardeerd. Morgen 7/6 reizen we af naar Burgos in Spanje. Vandaag vrijdag, Burgos bezocht alleen troffen we het niet het was een feestdag voor alleen Burgos bewoners, dus winkels dicht alleen wat souvenierswinkels open en natuurlijk restaurants en café’s. Dat houdt natuurlijk in een bezoek aan de Kathedraal, wat ook een mooie ervaring is geworden. Niet alleen is El Cid en zijn vrouw er begraven, maar het is een aaneenschakeling van kapellen en fantastisch gerestaureerd. Het is de op twee na grootste kathedraal van Spanje. De kerk werd in fasen vanaf 1221 in 3 eeuwen gebouwd door tal van grote Europese kunstenaars en architecten. Je ziet dan ook invloeden van Duitsland, Frankrijk en de Lage Landen. Zie verder de foto’s. Morgen nog een winkeldag in Burgos, voordat we afreizen naar Frankrijk naar vrienden en familie en is onze laatste campingplaats in Spanje,Castrojegiz.

Hartelijke groet van Ditty & Gerard

Rondreis Spanje & Portugal 5

Beste Lezers,

Zaterdag 26-5 Rode route gelopen vanaf de camping in Ferreira de Aves gebied. Zondag Eerste Pinksterdag wat men hier niet kent, een uitstapje georganiseerd door de camping. Een bezoek aan een steengroeve, een oud molenaarsdorpje en het bedevaartdorpje Lapa. Erg leuk om mee te maken omdat je het gebied via kleine weggetjes doorkruist wat jezelf niet zo gauw zou doen. Verder vertellen de foto’s de rest. Maandag hebben we een rondrit gemaakt in het Douro-gebied bekend van de Portwijn met Porto als bekendste plaats. Vanaf de camping zijn we naar Lamego gereden met een koffiestop in Tarouga. Lamego staat bekend om zijn majestueuze trap met 686 treden dat leidt naar de Nossa Senhora dos Remédios. We hebben ze allemaal op en neer gelopen verder vertellen de foto’s meer. Daarna een winkel van een Porthuis bezocht en een fles Port en wijn van de streek gekocht. Na de lunch zijn we langs de Douro-rivier verder gereden tot aan Pinhão. Onderweg gestopt bij de Valeira-dam in de Douro met sluizen-complex en een verval van 9 m. Pinhão is vanwege het station, dat versierd is met 24 Azulejo-panelen (foto’s) met plaatselijk voorstellingen, bekend. Via de Tãvora-vallei zijn we weer richting camping gereden. Dinsdag zijn we verder gereisd naar Arco de Baúlhe waar we bij de rotonde moesten bellen met de camping en werden we opgehaald door de eigenaar een vrolijke Belg, genaamd Geert. Wij moesten hem volgen en werden we via kleine smalle straatjes naar de camping geleidt met Geert voorop lopend en dirigerend beetje links, beetje rechts. Stijl naar beneden langs de huizen en nog geen meter ruimte aan beide zijde van de caravan. Geert brengt elke caravan zelf weer naar boven door de smalle stijle straatjes. Woensdag Guimarães bezocht culturele hoofdstad van Europa voor 2012. Het centrum is een werelderfgoed en erg mooi (zie de foto’s). Donderdag 34,5 ° in de auto en een rondrit gemaakt door het Parque Natural do Alvão naar het plaatsje Ermelo. Kaal, rotsig, stijl en ruig met oude dorpjes en huisjes. Men leeft van veeteelt, landbouw en men vangt de hars van de dennen op. Verder is het er wel groen maar daar is het noorden van Portugal om bekend. Vrijdag een bezoek aan Braga & “Bom Jesus do Monte” gebracht de foto’s vertellen alles.

Een hartelijke groet van Ditty & Gerard

Rondreis Spanje & Portugal 4

Beste lezers,

18-5 Plasencia is een leuke plaats en weer met een oud ommuurd stadsdeel. Kwa natuur staan we in het Extramadura gebied. Dit deel ligt het verst verwijderd van de moderne wereld. Maar wel een mooi golvend landschap met veel steen- en kurkeiken. We gaan dan ook wandelen in het “Parque Natural de Monfragüe” waar veel Spaanse vogelsoorten voorkomen en waar de lynx, edelhert en wilde zwijnen leven. 20-5 Zondag naar Cáceres weer met de neus in de boter, want er was een feestelijk weekend, dus veel te doen in de oude ommuurde stad. Op de Paseo de Cánovas stond het vol met kraampjes. We liepen weer met de massa mee richting de oude stad en het Plaza Mayor. TIP: Ga in Spanje nooit een parkeergarage in want het is erg krap al kom ik er tot nu toe zonder schade in en uit. 21-5 Lekker wandelen in het “Parque Natural de Monfragüe” een mooie route gelopen en veel gieren, een adelaar, herten en een zwarte ooievaar gezien. Op de camping, maar alleen in deze regio komt de Rabilargos (zie foto) voor, een leuk vogeltje ter grote van een merel en was onze huismus op de camping. 22-5 Hebben we ons naar Salamanca verplaatst en de volgende dag Salamanca bekeken. Echt de moeite waard het is een universiteitsstad dus veel jeugd, maar ook een mooi oud centrum dat vanaf 200 VC is opgebouwd. Uiteraard met een Kathedraal een nieuwe en oude die tegen elkaar zijn aangebouwd en in alle oude gebouwen faculteiten voor de student en niet te vergeten terrasjes en een winkelparadijs. 24-5 Vandaag richting Portugal Camping “Quinta Chave Grande” (ACSI 2078) beheert door een Nederlands echtpaar. We kregen een welkomst drankje naar keuze. Een mooie camping in een dal met terrassen en plaatsen van 250 m² en gras. Dit deel van Portugal is ook het groenst. Morgen naar Trancoso een ommuurd stadje met een grote markt.

Groeten uit Portugal.

Rondreis Spanje & Portugal verslag 3

Beste lezers,

Zaterdag 12 mei zijn van Abejar naar Aranjuez gereden ongeveer 45 km zuid van Madrid. Temperatuur 33°. Het was feest in Madrid tot en met 15 mei, dus vele Spanjaarden waren erop uit getrokken. Je voelt hem al aan komen de camping was aardig vol, maar ook veel Nederlanders en Engelsen. We hebben een mooie plek uitgezocht, uit dat wat nog vrij was met schaduw, dus erg tevreden. Zondag en maandag hebben we Aranjuez bekeken een leuke stad met de landelijke hoofdopleiding voor de Guardia Civil. Zeg maar de Spaanse Marechaussee. Dinsdag en woensdag hebben we Madrid bezocht en vanuit Aranjuez met de trein ± 40 minuten. Prijzen zal ik niet noemen, maar een schijntje voor wat wij in Nederland betalen en dat geld ook voor het uitgaan. Dus wil je een uitje, wij kunnen je Madrid aanbevelen. Echt een wereldstad. De foto’s vertellen meer over ons bezoek. 17 mei donderdag reizen we af naar Malpartida de Plasencia meer naar het westen, dus in de richting van Portugal. Maar we blijven nog op de Spaanse hoogvlakte.

Heel veel groeten van Ditty & Gerard

Rondreis Spanje & Portugal verslag 2

Beste lezers,

In Villafranca hebben we 3 nachten gestaan en hebben we de plaatsen Tudela, Ujué, Olite en het nationale park “Bardenas Reales” bezocht. Het was de moeite waard. Tudela is de tweede stad van Navarra en het economisch centrum van het landbouwgebied. Op het plein onder de muziektent was een mozaïek van groente gemaakt (zie foto). Verder was het er erg gezellig omdat er ook een groentefestival was. Ujué is een van Spanje’s meest onbedorven bergdorpen met schilderachtige gevels en steile straatjes. Vanaf het fort heb je mooi zicht op de Pyreneeën. Olite is gesticht door de Romeinen en later door de koningen van Navarra gekozen als residentie. Leuke straatjes en een mooi gerestaureerd Palacio Real de Olite met de Iglesia de Santa Maria.
Ma 7 mei reizen we verder over de hoogvlakte en staan nu bij Abejar in de buurt van Soria en dat is ± 240 km boven Madrid, waar we komende zaterdag naartoe gaan. Dinsdag begon regenachtig en zijn we naar Soria gegaan. Gelukkig klaarde het vanaf 12 uur op. Het oude centrum was druk ondanks de regen, maar om 13:00 uur was het uitgestorven vanwege de siësta. Dat is toch wel apart voor ons en moeten we steeds rekening mee houden, winkels dicht en alleen de supermarkt buiten het centrum is open. Woensdag blauwe lucht en de temperatuur heerlijk. We gaan een heel groot fort bij Gormaz bekijken en een Hermitage gelegen in een canyon-achtige omgeving. Het fort is het langste van Europa en door de Arabieren in 965 gebouwd. De grootte is dan ook zeer indrukwekkend en heeft 28 torens (zie foto’s) en je kijkt over het hele Deuro-rivier gebied uit. De Hermitage is gelegen in de “Cañón del Rio Lobos” en in het natuurpark met de zelfde naam. De parkwachter vertelde dat we het beste tot de laatste parkeerplaats konden doorrijden en vanaf daar lopend verder. Want na de hermitage was het erg mooi volgens hem en dat klopte. Boven onze hoofden cirkelden steeds gieren die in de canyon leven. De Hermitage is een kerkje wat dient als bedevaartsoord. In de omgeving zijn vele grotten en inhammen te zien en wij lopen langs de rivier de Lobos en genieten van de natuur om ons heen. Donderdag wasdag en het droogde snel. Vrijdag op tijd weg en de rugzak mee we gaan naar Reserva Nacional de la Sierra de Urbión en willen naar het Laguna Negra (meertje) waar het erg mooi moet zijn. Ook hebben we een poging gewaagd om de top van de Urbión (zie foto’s) te bereiken, maar dat viel tegen vanwege grote sneeuwvlakken die we moesten oversteken. Het pad was ook niet goed aangegeven.