Gerard.reismee.nl

Rondreis Zuidwest Amerika. part 6.

Hallo allemaal,

06-06. Vandaag naar Moab vanaf Grand Junction, omdat het maar 80 miles is gaan we vooraf naar het “Arches National Park” Utah, dat vlakbij Moab ligt. Het was 29 graden en aardig warm voor onze wandelingen naar de verschillende fotogenieke momenten. Maar we hebben het toch maar gedaan. Het park ligt bovenop een zoutbed dat ooit vloeibaar was onder druk van de rotsgrond erboven. Deze zoutlaag kwam zo’n 300 miljoen jaar geleden naar boven en brak door het bovenliggende zandsteen. De breuken verweerden en kregen de vormen uiteindelijk zoals we ze nu zien. Moab was ooit een rustige mormoonse nederzetting, totdat er in 1952 grote uranium velden werden ontdekt. Moab leeft nu van het toerisme en doet gezellig aan. Zie de foto’s.

07-06. Ons doel vandaag Salt Lake City. Het valt op als we de stad naderen dat alles zo schoon is. Het hotel ligt aan de noord kant van de stad en we kijken uit op de bergen en het vliegveld. Ditty wordt gelijk een vliegtuig-spotter en zit in de vensterbank te wachten tot er weer een groot vliegtuig aankomt, die dan met de bergen als achtergrond in de avondzon, wordt gefotografeerd.

08-06. We bezoeken Salt Lake City dat in 1847 werd gesticht door mormonen. We willen Temple Square in de binnenstad bezoeken en het genealogisch “FamilySearch” Centre. Verder aan de stad snuiven. Na de koffie bij Starbuck’s op naar de mormoonse tempel, waar het ontzettend druk is met allemaal bruidsparen en hun gasten. De gebouwen stralen een schoonheid uit zowel van buiten als binnen. We mogen niet in de tempel, dat is alleen voor leden. Er is in het Visitors Centre een model nagebouwd. Het is ongelooflijk wat er binnen in de tempel allemaal aanwezig is. Rondom de tempel liggen allemaal andere gebouwen zoals, de “Mormon Tabernacle”, het “Family History Library” waar de mormoonse stambomen worden bijgehouden vanaf de 16de eeuw, het “Conference Center” met 21.000 stoelen in de vergaderzaal en met een grote daktuin, met 4 acres aan bomen en planten. Via een rondleiding hebben we dit bekeken en het is indrukwekkend. We bezoeken daarna het “FamilySearch” Centre waar je met ingave van je naam je voorouders terug kan vinden. Via de computer vind ik delen van mijn stamboom die ik inmiddels ook al heb. Maar wel grappig dat zij dat dan ook hebben. De dame die ons helpt nodigt ons uit om een foto van ons te maken die dan via e-mail wordt toegestuurd. De foto’s geven een indruk en vertellen meer.

09-06. Vandaag reizen we naar Cedar City. 4 uur rijtijd, we doen rustig aan via lokale wegen en mijden de “Interstate 15” en we rijden door het “Fort Deseret State Park” een woestijngebied. De temperatuur is 97? fahrenheit / 36? Celsius en het zal nog warmer worden. We hebben er niet veel last van, want het is droge lucht. In Cedar City verblijven we 4 dagen. We gaan onze laatste parken daar in de buurt bezoeken, Zion en Bryce.