Gerard.reismee.nl

Rondreis Zuidwest Amerika. part 8.

Hallo allemaal,

16-06. Op naar Mammoth Lakes we rijden weer door de woestijn van Death Valley en we verbazen ons weer over de schoonheid van de kleuren, de bergen en passen die we door rijden. Het is 45 graden Celsius maar het is een droge warmte die goed te verdragen is. Na “Panamint Springs” verlaten we het Park en wordt de natuur langzamerhand weer groener en hoger en we bezoeken verschillende “Visitors Centre” die we tegenkomen. Mammoth Lakes ligt op een hoogte van 2402 m. En is eigenlijk een ski-oord, maar in de zomer worden bergen beklommen of belopen en er zijn vele meren vandaar de naam.

17-06. Vandaag gaan we de omgeving van het “Inyo National Forest” verkennen en hebben daar twee bijzondere bezienswaardigheden uitgekozen. Eerst gaan we naar “Mono Lake” in het “Mono Basin National Forest”. Mono Lake bestaat ongeveer één miljoen jaar en heeft in die tijd nooit een afvoer gehad.Tijdens de ijstijd is het meer éénmaal overstroomt en stond het water 200 m. hoger. Gedurende duizenden jaren zijn er mineralen en sedimenten in gespoeld vanuit de Sierra-bergen, en is er water verdampt. Deze verdamping is de oorzaak van basische en het zoute karakter van het meer. Maar het meer zit vol leven o.a. De Pekel-garnaal en Alkali-vliegen hebben zich aangepast en vermeerderen zich met triljoenen. Ze dienen als voedsel voor de miljoenen trekvogels die het meer jaarlijks bezoeken. De foto’s laten er iets van zien. Ons tweede doel is Bodie een oud goudzoekers-dorp hoog in de bergen op bijna 3000 m. Het is een historische plek die door de Goldrush in 1877 een houten stad werd met 8.500 mensen en 2000 houten huizen. Het had winkels, 60 saloons en danszalen verder had je er alles voor vertier en vermaak. Maar ook de gunfights, robberies, street-fights en de outlaws. We hebben een rondleiding gehad in de “Standard Stamp Mill”. Er valt veel te zien en de foto’s maken het verhaal af.

18-06 We verhuizen weer en nu naar Sonora voor één nacht voordat we San Francisco aan doen. Maar eerst gaan we het “Yosemite Park” door en wel via de “Tioga Pass”. Deze weg gaat dwars door de Sierra en we rijden dan ook gemiddeld op 3000 m. We passeren meren, Visitor Centers, Tuolumne Grove waar we grote Sequoia's zien en we rijden via de Big Oak Flat Road door de “Yosemite Valley”, waar we bekende watervallen en bergtoppen zien en helemaal beneden in de vallei een compleet dorp aan treffen. Er zijn lodge’s op verschillende plekken net als campings. Je mag in het Yosemite Park 7 dagen ronddwalen als je dat wilt. We doen er dan ook een hele dag over om uiteindelijk in Sonora aan te komen.

19-06. Op naar San Francisco. Blue Sky, de zon in de rug heerlijk weer voor onze rit naar Frisco. Onderweg moet ik nog een keer tanken, dus neem ik een afslag en ga bij de eerste pomp tanken. Als we wegrijden zie ik een stel mannen auto’s schoonmaken en daarboven staat Full Carwash. Ik zeg Ditty Dat gaan we even laten doen. Het duurde even, maar daarna zag de auto er als nieuw uit, zie de foto’s en we waren niet de enige.

Rond 15:30 uur waren we ingecheckt in ons hotel en zijn daarna gelijk naar onze eerste toeristische attractie gegaan “Pier 39” waar de zeeleeuwen (de huisdieren van San Francisco) op vlonders liggen. De pier zelf is één grote attractie en is erg druk. Maar je vindt er ook alles, dus we zijn pas rond 20:30 terug in het hotel. Zie de foto’s.