Gerard.reismee.nl

Rondreis Spanje & Portugal verslag 2

Beste lezers,

In Villafranca hebben we 3 nachten gestaan en hebben we de plaatsen Tudela, Ujué, Olite en het nationale park “Bardenas Reales” bezocht. Het was de moeite waard. Tudela is de tweede stad van Navarra en het economisch centrum van het landbouwgebied. Op het plein onder de muziektent was een mozaïek van groente gemaakt (zie foto). Verder was het er erg gezellig omdat er ook een groentefestival was. Ujué is een van Spanje’s meest onbedorven bergdorpen met schilderachtige gevels en steile straatjes. Vanaf het fort heb je mooi zicht op de Pyreneeën. Olite is gesticht door de Romeinen en later door de koningen van Navarra gekozen als residentie. Leuke straatjes en een mooi gerestaureerd Palacio Real de Olite met de Iglesia de Santa Maria.
Ma 7 mei reizen we verder over de hoogvlakte en staan nu bij Abejar in de buurt van Soria en dat is ± 240 km boven Madrid, waar we komende zaterdag naartoe gaan. Dinsdag begon regenachtig en zijn we naar Soria gegaan. Gelukkig klaarde het vanaf 12 uur op. Het oude centrum was druk ondanks de regen, maar om 13:00 uur was het uitgestorven vanwege de siësta. Dat is toch wel apart voor ons en moeten we steeds rekening mee houden, winkels dicht en alleen de supermarkt buiten het centrum is open. Woensdag blauwe lucht en de temperatuur heerlijk. We gaan een heel groot fort bij Gormaz bekijken en een Hermitage gelegen in een canyon-achtige omgeving. Het fort is het langste van Europa en door de Arabieren in 965 gebouwd. De grootte is dan ook zeer indrukwekkend en heeft 28 torens (zie foto’s) en je kijkt over het hele Deuro-rivier gebied uit. De Hermitage is gelegen in de “Cañón del Rio Lobos” en in het natuurpark met de zelfde naam. De parkwachter vertelde dat we het beste tot de laatste parkeerplaats konden doorrijden en vanaf daar lopend verder. Want na de hermitage was het erg mooi volgens hem en dat klopte. Boven onze hoofden cirkelden steeds gieren die in de canyon leven. De Hermitage is een kerkje wat dient als bedevaartsoord. In de omgeving zijn vele grotten en inhammen te zien en wij lopen langs de rivier de Lobos en genieten van de natuur om ons heen. Donderdag wasdag en het droogde snel. Vrijdag op tijd weg en de rugzak mee we gaan naar Reserva Nacional de la Sierra de Urbión en willen naar het Laguna Negra (meertje) waar het erg mooi moet zijn. Ook hebben we een poging gewaagd om de top van de Urbión (zie foto’s) te bereiken, maar dat viel tegen vanwege grote sneeuwvlakken die we moesten oversteken. Het pad was ook niet goed aangegeven.
Met een vriendelijke groet,
Ditty & Gerard

JFJ&M

Jullie vermaken je weer prima zo te lezen en te zien! Mooi hoor! Geiet ervan, we spreken binnenkort.

Groetjes vanaf de Snees.