Gerard.reismee.nl

Rondreis Spanje & Portugal 5

Beste Lezers,

Zaterdag 26-5 Rode route gelopen vanaf de camping in Ferreira de Aves gebied. Zondag Eerste Pinksterdag wat men hier niet kent, een uitstapje georganiseerd door de camping. Een bezoek aan een steengroeve, een oud molenaarsdorpje en het bedevaartdorpje Lapa. Erg leuk om mee te maken omdat je het gebied via kleine weggetjes doorkruist wat jezelf niet zo gauw zou doen. Verder vertellen de foto’s de rest. Maandag hebben we een rondrit gemaakt in het Douro-gebied bekend van de Portwijn met Porto als bekendste plaats. Vanaf de camping zijn we naar Lamego gereden met een koffiestop in Tarouga. Lamego staat bekend om zijn majestueuze trap met 686 treden dat leidt naar de Nossa Senhora dos Remédios. We hebben ze allemaal op en neer gelopen verder vertellen de foto’s meer. Daarna een winkel van een Porthuis bezocht en een fles Port en wijn van de streek gekocht. Na de lunch zijn we langs de Douro-rivier verder gereden tot aan Pinhão. Onderweg gestopt bij de Valeira-dam in de Douro met sluizen-complex en een verval van 9 m. Pinhão is vanwege het station, dat versierd is met 24 Azulejo-panelen (foto’s) met plaatselijk voorstellingen, bekend. Via de Tãvora-vallei zijn we weer richting camping gereden. Dinsdag zijn we verder gereisd naar Arco de Baúlhe waar we bij de rotonde moesten bellen met de camping en werden we opgehaald door de eigenaar een vrolijke Belg, genaamd Geert. Wij moesten hem volgen en werden we via kleine smalle straatjes naar de camping geleidt met Geert voorop lopend en dirigerend beetje links, beetje rechts. Stijl naar beneden langs de huizen en nog geen meter ruimte aan beide zijde van de caravan. Geert brengt elke caravan zelf weer naar boven door de smalle stijle straatjes. Woensdag Guimarães bezocht culturele hoofdstad van Europa voor 2012. Het centrum is een werelderfgoed en erg mooi (zie de foto’s). Donderdag 34,5 ° in de auto en een rondrit gemaakt door het Parque Natural do Alvão naar het plaatsje Ermelo. Kaal, rotsig, stijl en ruig met oude dorpjes en huisjes. Men leeft van veeteelt, landbouw en men vangt de hars van de dennen op. Verder is het er wel groen maar daar is het noorden van Portugal om bekend. Vrijdag een bezoek aan Braga & “Bom Jesus do Monte” gebracht de foto’s vertellen alles.

Een hartelijke groet van Ditty & Gerard

Froukje en Rainer

Weer geeft het verslag een goede indruk van jullie reis. Om jaloers op de worden. De schittenerde fotos en vooral het mooie warme weer. Op dit moment is het in Dronten 9,1 Grad en het regent bovendien ook nog.
Wij pakken nu snel de koffers en vertrekken zo spoedig mogelijk richtig Frankrijk. Goede vakantie verder.

Siepy Faber

Stoere foto hoor hierboven, je staat er ook bijzonder charmant op Ditty, dit geeft jullie site wel weer iets extra's ;-)
Dank voor de kaart uit Salamanca, leuk om te lezen en te zien wat jullie zoal hebben bekeken.