Gerard.reismee.nl

Rarotonga 3

Woensdag, 24 maart 2010, Temp. 28° zon/bewolkt.

Kia Orana. Gisteravond kon ik niet de tekst bij de foto’s zetten vanwege de internet verbinding. Vanmorgen eerst naar Avarua gereden en de tekst weer bij de foto’s gezet. Daarna wat boodschappen gedaan en snel terug naar ons zwembad voor afkoeling. ‘s Middags nog wat op de scooter rond gereden en wat geshopt. Bij een “Black Pearl” winkeltje kon ik het niet laten voor Ditty nog een mooie hanger met parel te kopen. De Cook eilanden staan wereldwijd bekend om hun gekweekte zwarte parels. Het duurt ongeveer 2 jaar voordat een parel de grote heeft om uit zee te worden opgevist. Om 17:00 uur werden we opgehaald door een klein busje en werden we naar “Highland Paradise” gebracht. Daar kregen we een culturele avond met diner voorgeschoteld. Mooie Polynesische vrouwen en mannen die al dansend hun cultuur laten zien. Door de eeuwen heen is die natuurlijk veranderd en toen de missionarissen kwamen met het geloof was natuurlijk veel niet meer toegestaan. Toen in 1974 het vliegveld werd geopend door de Koningin van Engeland konden er sneller toeristen naar het eiland komen. Daarna veranderde er nog meer om de toerist te vermaken. Het mooie is dat de eilanders zich bewust zijn van dit alles , maar wel goed bij hun tradities blijven staan. Zo wordt er bij elke attractie die wij doen gebeden aan het begin voor een goede afloop maar ook voor het eten en dat kan zowel in hun eigen taal als in het engels gebeuren. De foto’s geven een indruk van de culturele avond en het diner was een buffet van plaatselijk lekkernijen en ook lekker smaakte.

Donderdag, 25 maart 2010, Temp. 28° zon.

Vandaag hebben we het eiland voor de tweede keer rond gereden en verder verkent. Het is erg warm dus heerlijk om op de scooter rond te rijden. We hebben eerst de Botanisch Tuin “Maire Nui Tropical Gardens” bezocht. Het is een mooie tropische tuin die door veel vrijwilligers van over de hele wereld is aangelegd. Veel foto’s gemaakt van de mooiste bloemen en palmen. Aan de hand van een fotoboek, wat bij het café lag, konden we de namen van de bloemen noteren. Daarna nog even bij het vliegveld rond gekeken. Ze zijn het aan het moderniseren, want het is inmiddels 36 jaar oud. Toen nog wat boodschappen gedaan en afkoelen in het zwembad. ‘s Avonds nog even het internet bekeken bij onze Hotspot of er nog reacties waren op onze laatste upload. We zijn steeds nieuwsgierig, omdat het thuisfront zo meeleeft met onze wereldreis. Tevens realiseren we ons dat we nog één week hebben. Dat zal afkicken worden straks.

Vrijdag, 26 maart 2010, Temp. 28° zon/bewolkt/ regen.

Vandaag ons laatste uitstapje op Rarotonga. We worden met een luxe Nissan auto bij ons appartement opgehaald en naar “Highland Paradise” gebracht. We worden verwelkomt door de eigenaresse. Zij verteld dat haar vader in 1974 dit cultureel historisch centrum heeft opgericht en dat hij bij zijn overlijden in 1997 haar had gevraagd dit voort te zetten. De grond waar het centrum op ligt is van hun “Tribe” (Stam, waartoe je behoort) en via archeologisch onderzoek is de grond vanaf 1300 al in gebruik. We worden rondgeleid door Danny een Cook eilander wiens achter, achter grootvaders tot de zelfde Tribe behoorden. Hij verteld hoe belangrijk sommige plekken op dit terrein zijn waaronder de “Marae”. De Marae is een heilige plek, opgebouwd uit neergelegde stenen en met drie platforms. Het werd gebruikt voor allerlei ceremonies voor dat de missionarissen hier kwamen. In 10 jaar tijd werd iedereen bekeert in die dagen tot het Christelijk geloof. Verder lopen we over dit terrein en zien we heel veel bloemen, palmen en fruitbomen. Niet alles is eigen er is de laatste eeuwen veel geïntroduceerd zoals vogels en fruitbomen. Verder moet je er geweest zijn om te voelen wat deze historische plek betekent. Als afsluiting van de rondleiding hadden we een gezamenlijke lunch. Zaterdagavond om 23:59 uur vertrekken we naar Los Angeles.

Aere Ra (tot ziens)

Ditty & Gerard

Bob & Tiny

Zo te lezen en te zien is Rarotonga een prachtig eiland
wat zullen jullie er genoten hebben .
Het scooter rijden lijkt ons ook fantastisch.
Nu nog een paar dagen L A, en dan maar naar huis, jammer? of ook wel een beetje blij ?.
Nog veel plezier in L A, en dan een heel goede reis naar huis.

Olga & John

Heel goeie reis gewenst. Hou er rekening mee, dat vanwege verscherpte controle, op Schiphol een urinemonster (max. 24 uur oud, max. 100 ml) moet worden ingeleverd door passagiers vanuit de States.

JFJM

Een mooie subtropische afsluiter dat Rarotonga!! Dat wordt afkicken. In LA kunnen jullie weer ff wennen aan de westerse wereld en dan het rondje rond de wereld afmaken. Geniet van de laatste halte!!

Groetjes uit Dronten.