Gerard.reismee.nl

Rarotonga 2

Zondag, 21 maart 2010, Temp. 28° zon.

Vandaag hebben we gepland om naar de kerk te gaan. We hadden al verschillende keren gelezen dat er mooi gezongen wordt door de Cook eilanders. Je ziet hier ook veel kerken van verschillende richtingen. Wij hebben de “Cook Islands Christian Church” in Ngatangiia op het oog. Deze kerk “Ebenezera” is gesticht in 1911 en is verschillende keren aangepast. Van binnen ziet het er sober maar mooi uit. Op alle pilaren zitten ventilatoren voor de verkoeling van de kerkgangers. De geluidsinstallatie bleek later niet voor de dominee te zijn maar alleen voor de muziek. Er is geen orgelmuziek, maar muziek van andere instrumenten en op cd, dus erg vooruitstrevend zou je zeggen. Het zijn bekende liederen, maar als het gezongen wordt in de Maori taal dan gaat er wel iets door je heen. Fantastisch en uit volle borst zowel door de mannen als vrouwen. Het was erg onbevangen en de kerk vulde zich aardig ook tijdens de dienst. Dus op tijd komen zoals bij ons geen probleem hier, je komt gewoon ook al is dat later. Kinderen lopen in en uit of worden door de moeders weer de kerk uitgedragen als dat nodig is. Na de dienst werden de gasten uitgenodigd voor een kleine lunch die uit sandwiches en veel fruit bestond. Het was voor ons een heel aangename ervaring en blij daarbij geweest te zijn. Daarna zijn we naar het Muri Beach Hotel gegaan waar een Hotspot punt is om te internetten. Daar hebben we de lunch gebruikt en onze verhalen en foto’s voor de website weer geupload. Later in de middag zijn we gaan wandelen in de heuvels maar op een gegeven moment konden we niet meer verder door een brede rivier doorgang. We zijn terug gelopen en hebben toen het eiland verder verkent op onze scooter. Onderweg veel kleine plantages van bananenbomen, papaja’s, mango en andere vruchten gezien. Verder veel tropische bloemen die heerlijk ruiken.

Maandag, 22 maart 2010, Temp. 29° zon.

Vandaag gaan we de Lagune verkennen met een glasbodemboot met een palmbladeren dak waar vanaf je ook kunt gaan snorkelen. Het dak is niet voor niets, want je verbrand levend op het water met deze zon. Twee Cook eilanders bruin gebrand, om jaloers op te worden, vertellen met veel humor van alles over de lagune waar ze laverend, om zo de koraalrotsen die net onder water staan te mijden. Er gaat een groep van 25 personen mee en de meesten gaan ook snorkelen als we op de plek ergens in de lagune zijn aangekomen. Ditty blijft met 4 mensen die niet gaan snorkelen in de boot achter en neemt foto’s. Het water is zo helder als glas en het is leuk om al snorkelend de visjes van het koraal te zien snoepen. Vele gekleurde maanvisjes en andere soorten zwemmen onder je door, maar ook heel grote schelpdieren (als een voetbal) zie je als het ware ademen. Bij de glasbodem houdt één van de schippers onder de bodem een stukje brood tegen het glas en honderden visjes en vissen snoepen daarvan. Het is een mooi gezicht en er worden gretig foto’s genomen. Om 12:30 uur gaan we richting een eilandje in de lagune genaamd “Oneroa” om daar te lunchen. De lunch wordt door de Cook eilanders klaar gemaakt op een met kokosbladeren gestookt vuur. In de tussentijd worden er kokosnoten geopend en kunnen we de koele kokossap proeven. De lunch bestaat uit veel fruit, salade’s, stokbrood en geroosterde vis en banaan. Na de lunch krijgen we uitgelegd hoe je een kokosnoot ontdoet van z’n schil en opent. De kokospalm is ook een “Tree for Life” je kunt alles ervan gebruiken onder anderen medicijn, olie, kokosmelk, hout en de gedroogde kokosbladeren worden op het hele eiland gebruikt om te koken. Daarna volgt er nog een show hoe de Ladies een sarong om het lijf kunnen draperen. Alles met veel humor en het is onvoorstelbaar op hoeveel manieren dit mogelijk is.

Dinsdag, 23 maart 2010, Temp. 28° zon/bewolkt/regen.

Vandaag gaan we het eiland verkennen met een 4WD Landrover. We worden om klokslag 08:30 uur voor de deur opgehaald. Een aardige forse Cookeilander laat ons aan de achterkant instappen. Er kunnen ongeveer 10 mensen mee, maar we zijn uiteindelijk met z’n zessen, een Canadees stel, een New Zealands stel en wij. Eerst krijgen we uitleg over onze lunch, want die wordt gaar gemaakt op hete stenen in de grond tijdens onze rondrit. In een grote ijzeren mand zit tussen bananenbladeren het vlees, groente en allerlei aardappel soorten verpakt. In de Cook eilanden heeft men zo altijd het eten bereidt en heet “Umu” in New Zealand heet dat “Hangi” op z’n Maori’s. Het voordeel is dat je het ‘s morgens voor dat je naar je werk gaat in dat gat zet, afdekt en met lunchtijd is alles gaar. Maar we gaan eerst op weg de heuvels in. We rijden zowel op asfalt, gravel, zand of gewoon aarden wegen. Sommige zijn stijl en met behoorlijke gaten bedekt, dus we hotsen aardig door de 4WD. Aan de hand van de foto’s geven we een beeld van de tour. We hebben ruim 3 uur rondgetoerd met aan het eind een bezoek aan de gevangenis en een Parfumerie Factory met produkten van de Cook eilanden. De gevangenis zullen jullie denken, nu de gevangen maken “Hukalele” een soort gitaar die hier veel gebruikt wordt. Het New Zealands stel wist dat en vroeg aan Mr. Useless (onze chauffeur zoals hij zich noemde) of we daar ook langs konden rijden. Geen probleem want een neef werkt daar en zo konden we wel een 20 verschillende “Hukalele’s” in een aparte kamer bewonderen. Allen gemaakt door de gevangenen en de een nog mooier dan de andere. We mochten geen foto’s nemen jammer, maar voor dat dat gezegd was had ik van de ingang al een foto. In de parfumerie factory waren lokale producten zoals zeep, conditioner, parfum en eau de toilette dat alles met bloemen geuren van hier en kokosmelk gemaakt. Daarna naar het beginpunt voor de lunch. Het smaakte heerlijk en alles met je vingers op eten vanaf een bananenblad als bord. Kip, lamsvlees, een soort spinazie, zoete aardappelen en broodvruchten. Vooraf allerlei soorten fruit, watermeloen, ster-fruit, papaja met geraspte kokos, guave en een rauwe vissalade(dat was niet zo’n succes). Rond 14:30 werden we weer voor de deur van ons appartement afgezet. Daarna nog wat boodschappen op onze scooter gedaan en voor het thuisfront aan de gang.

Met een hartelijke groet van Ditty & Gerard

Lina en Dick den Tek

Hallo reizigers, Wat is het leven toch mooi he als je die zo mag invullen, prachtige foto's en verhalen overigens van jullie. Wij zijn alweer gewend hoor. Hebben jullie mijn e-mail vorige week wel ontvangen?
Hartelijke groeten
Lina en Dick den Tek

Betty en Evert

Hallo strangers, Veel schitterende verhalen foto's en interessante belevenissen. Nog een klein rukkie en het is voorbij, maar geen probleem jullie kunnen er nog jaren op teren. Geniet nog maar van wat nog komt. Groetjes.