Gerard.reismee.nl

Rarotonga

Woensdag, 17 maart 2010, Temp. 29° zon.

Onze vlucht vanaf Auckland is prima verlopen. Ditty zat deze keer bij het raam en het was een mooie vlucht. Na het ontbijt zijn we eerst met de bus naar Avarua gereden. We hebben nu geen auto, maar we willen wel eigen vervoer. We zitten 5 km van de stad Avarua, de hoofdplaats. Iedereen rijd hier op motors en scooters, dus gaan we daar maar eens op af. Met mijn internationale rijbewijs kun je hier niets. Je moet hier een rijbewijs halen bij het politiebureau als je een scooter wil huren. Dus wij naar het politiebureau en een bewijs gekregen om de scooter op te halen. Daarna een rijvaardigheidstest afgelegd. Een grote aardige Rarotonga politieman zette allerlei pilonnen neer en daar moest Gerard allerlei kunsten vertonen met de scooter. Met als gevolg, geslaagd en een vette handtekening op een papier en terug naar de rijbewijs-office. Daar werd een pasfoto gemaakt en kreeg ik een mooie ‘Licence to Drive a Motor Vehicle” from “The Government of the Cook Islands” en konden we het eiland gaan verkennen. Verkeersregel nummer 1, niet harder dan 50 km rijden met alle motorvoertuigen. Nummer 2, wil je zonder helm rijden op een motor of scooter dan mag je niet harder dan 40 km. Verkeer van rechts voorrang geven. Alle touristen die een motorvoertuig willen huren moeten een Licence halen bij het Politiebureau. Is natuurlijk een mooi souvenir. Daarna wat boodschappen gedaan en met z’n tweeën op de scooter naar het appartement gereden, waar Andrew en Melinda, onze hosts, al lachend stonden te kijken toen we aankwamen. Daarna ons zwembad in en rust na zo’n kort nachtje.

Donderdag, 18 maart 2010, Temp. 30° zon.

Na een goede nachtrust genieten van ons eigen ontbijt in een heerlijke temperatuur. Vandaag gaan we het eiland verkennen en boodschappen doen. Natuurlijk op de scooter. Maar eerst naar Avarua en naar de “Telecom Hotspot” om onze website verhalen en foto’s te uploaden van de laatste dagen in Nieuw Zeeland. Daarna genieten van een lunch en toen op de scooter voor onze verkenningstocht. De weg over het eiland loopt gewoon rond en is 35 km lang en het heeft 1 rotonde en een stukje vierbaans in de hoofdplaats. We zijn hier en daar afgestapt om de verschillende lagunes met witte stranden te bekijken. Heerlijk in de schaduw van de palmbomen zitten en in barretjes aan het strand wat drinken. Het rijden op de scooter gaat prima en het is - het vervoermiddel - op dit eiland. Heerlijk met de wind in het gezicht in deze temperatuur. Ditty begint er al aan te wennen, maar morgen waarschijnlijk spierpijn omdat ze wijdbeens achterop zit.

Vrijdag, 19 maart 2010, Temp. 30° zon.

We hebben bijna 2 weken op dit eiland, dus doen we rustig aan met wat je allemaal kan doen. Na de koffie naar een strand wat we gisteren hebben gezien om te snorkelen en te zonnen. Rustig aan, want het is warm en hoge vochtigheidsgraad, daar moet vooral Ditty erg aan wennen. Later op de middag wat boodschappen gedaan en de St. Josephs Cathedral bekeken in Avarua. Thuis daarna lekker afkoelen in ons zwembad.

Zaterdag, 20 maart 2010, Temp. 28° zon.

Vandaag op onze scooter naar Avarua getuft. Om naar de markt met lokale producten en alles wat er op zo’n eiland wordt geproduceerd te gaan. Veel fruit, groente en kokosnoten, maar ook veel eetstalletjes en souvenirs. De kokosnoten maken ze voor je open en kun je de koele melk met een rietje drinken. Je moet ook niet onder palmen gaan staan, want er kan zo een kokosnoot uit de boom vallen. Dat geeft een aardige dreun wat we in de tuin naast ons appartement hoorden. Op de markt was ook een muziektent met lokale dans en muziek. Het was een grote markt die alleen op zaterdag is en was erg gezellig. ‘s Middags hebben we aan ons privé strand gezeten tussen de koraalstenen in de schaduw van de palmen en genietend van de branding van de Pacific Ocean.

Melinda hebben we gevraagd naar de leuke uitstapjes op dit eiland. Met haar hulp hebben we er een aantal uitgezocht en laten reserveren voor volgende week en voor vanavond bij “Stefanos Cuisine” in Muri Beach.

Met een hartelijke groet van Ditty & Gerard