Gerard.reismee.nl

Omapere, Matakana & Rarotonga

PS: alle foto’s hebben nu onderschrift.

Zaterdag, 13 maart 2010, Temp. 22° zon.

Afscheid genomen van Fernz onze gastvrouw in Jacks Bay en naar “The Waitangi Treaty Grounds” gereden. Het “Waitangi historische gebied” is van bijzondere betekenis. Het is de plaats waar 6 februari 1840 het “Verdrag van Waitangi” door de leiders van diverse Maori stammen en door Luitenant Gouverneur Hobson namens Koningin Victoria ondertekend werd. Elk jaar op 6 februari verzamelen zich op deze gedenkwaardige plek Maori en blanke Nieuw Zeelanders voor een indrukwekkende ceremonie. Het verdrag was nodig om een einde te maken aan de oorlogen en conflicten tussen Maori, Europeanen, handelaren, zeelieden en missionarissen. Tijdens de rondleiding zagen we onder anderen de oorlogskano (Waka), de grootste ter wereld. Hij werd in 1940 gebouwd ter ere van de 100ste verjaardag van het verdrag. Drie grote Kauri bomen zijn er voor geveld. De boot is 35 m lang en wordt geroeid door 80 man. Het “Whare Ruranga”, ontmoetingshuis, is de basis van de Maori-cultuur en gemeenschap. Het is een symbool van Stam prestige en een monument ter ere van de voorouders van de stam. Tenslotte nog een voorstelling van zang en dans van een Maori-groep gezien. De mannen werden uitgenodigd voor een dans. Daarna naar Omapere gereden naar Mc.Kenzies Accommodatie, waar weer een cottage op ons stond te wachten. ‘s Avonds hebben we met een groep en een Maori gids een avondwandeling door het “Waipoua Forest Park” gemaakt. Hier staan enorm grote Kauri bomen. De oudste de “Te Matua Ngahere” (Vader van het bos), is 4000 jaar oud, 16 m in omtrek en 30 m hoog. De grootste “Tane Makuta” (de God van het bos) is 2000 jaar oud, 50 m hoog en 14 m in omtrek. Van al de Kauri’s die vroeger in Nieuw Zeeland groeiden is nog maar 4% over, waarvan 3% in dit bos staan, ze zijn nu ook beschermd er mag niet meer gekapt worden. Het was een imponerende wandeling dankzij onze gids die met humor, liefde en respect voor de natuur vertelde en liederen zong. Op het laatst in het donker voor de “Tane Makuta”.

Zondag, 14 maart 2010, Temp. 20° bewolkt/regen/zon.

Vandaag rustig aan gedaan. Eerst onze website en de foto’s weer uploaden met 40 foto’s. Ja, het thuisfront wil steeds meer en wij geven daar gevolg aan. Het kost af en toe wel veel tijd omdat er geen glasvezel of ADSL verbinding is. Maar geduld is een schone zaak en uiteindelijk zijn we op vakantie of was het een uitstapje. Toen eerst naar de Lookout van Omapere waar je de gehele baai van Hokianga Harbour kan zien. Hier kwamen de eerste Maori’s 1000 jaar geleden aan land. We zien enorme hoge zandduinen aan de overkant. Daarna hebben we nogmaals de bomen van gisterenavond in daglicht bewondert, het “Waipoua Forest Park” is 20 minuten rijden, het zijn kolossale bomen die Kauri’s. Morgen weer verder naar onze laatste stek, Makatana.

Maandag, 15 maart 2010, Temp. 20° bewolkt/zon.

We rijden in de richting van Auckland en realiseren ons dat we nog 2 nachten in New Zealand zijn. Jammer, jammer, want we hebben het fantastisch gehad en zijn blij dat we het gedaan hebben in deze vorm met de hulp van TravelEssence. Fantastische locaties met aardige hosts. Veel highlights door TravelEssence aangegeven en andere door ons zelf ingevuld. Maar het is nog geen 1 April, dus we hebben nog even. Eerst vandaag via Matakohe, waar het Kauri museum zich bevindt. Van verschillende kanten hebben we gehoord dat we dat niet mogen overslaan. Nou dat kunnen we bevestigen, fantastisch. Het is groot en laat op een stimulerende wijze zien wat de Kauri-boom heeft betekent voor New Zealand en zijn inwoners. De eerste Europeanen die er huizen van bouwden, meubels, kunstvoorwerpen en schepen van maakten. Ook is er een Gum afdeling. Gum is een soort hars wat ook van de Kauri afkomt. Alle machinerie die daarvoor nodig was en de wijze van leven uitgedrukt in veel foto’s. Het winkeltje dat er bij hoort laat de huidige souvenirs zien van kauri-hout. Er worden geen Kauri bomen meer omgelegd die zijn allemaal beschermd. Er is nog veel hout wat in de grond zit en bewaard is gebleven in moerassige bodems. Daarna naar Matakana gereden, waar we een B&B kamer hebben. Op de eerste etage met een fantastisch uitzicht in de richting van de Coromandel. Een prachtige kamer, met inloopkast voor onze kleding en koffers, badkamer met een douche die dubbele douchekoppen heeft, dat fantastisch is om te douchen volgens onze host Michelle. Het geheel is een geweldig mooie villa op een heuvel.

Dinsdag, 16 maart 2010, Temp. 20° bewolkt/zon.

Vandaag een relaxdag. De omgeving wat bekeken en langs Omaha Beach (7 km lang) gelopen. Ditty heeft schelpen gezocht. Verder alles voorbereiden voor onze vlucht morgenavond. Dus koffers reisklaar inpakken. We moeten met de handbagage weer even op de gewichten letten. We nemen inmiddels meer mee, dus worden de koffers zwaarder, maar de handbagage mag beslist niet boven een bepaald gewicht komen.

Woensdag, 17 maart 2010, Temp. 20° zon.

Vandaag onze laatste dag in Nieuw Zeeland. Na het afscheid van Michelle onze host en haar prachtige villa met onze Masterroom, met een fantastisch uitzicht, richting Auckland. Onze vlucht gaat vanavond om 21:45 uur dus genoeg tijd om wat rond te sneupen en nog wat souvenirs in te slaan. Om 17:00 uur richting het vliegveld en de auto inleveren bij Hertz. Alles keurig geregeld. Daarna een blauwe lijn volgen naar Terminal 1 voor onze vlucht naar het eiland Rarotonga, dat is één van de Cook eilanden. Vanwege Cycloon Thomas, die de Fiji eilanden wat schade heeft toegebracht, vliegen we om Thomas heen, want anders wordt het wel erg bumpy. Daardoor komen we 20 minuten later aan op Rarotonga en is het wederom 17 maart 2010 en 03:10 uur ‘s morgens vroeg. Dit vanwege de datumgrens. De douane was geen probleem en al snel werden we naar onze volgende host Melinda geleid en door haar in de auto naar ons volgende huisje gebracht. Onderweg vertelde ze van alles en zijn we daarna heel snel naar bed gegaan.

Woensdag, 17 maart 2010, Temp. 29° zon.

Wij willen jullie even niet onthouden, aan de hand van foto’s, toen we wakker werden bij daglicht, allemaal konden zien en wat ons verblijf voor de volgende 11 dagen is.

Hartelijke groeten van Ditty & Gerard

PS; voor de komende 11 dagen zijn we niet per telefoon bereikbaar alleen via de website of gewoon per e-mail.

Jerry

En gelijk bijna 30 graden! Geniet van de laatste 2 weken op dit eiland! Maakt de kok nog een foto van zichzelf, in z'n privé zwembad, met die rare tanga aan? :-)

Groetjeeezzzzzzzzzz

sietske

wawwww...mooi...mooi...mooi...alles is even mooi...en dan ook nog een privé zwembad....eindelijk tijd om even te relaxen.... :DDDDD.... lieve groetjes van ons..