Gerard.reismee.nl

Rotoiti, Kuaotunu & Russell

Zondag, 7 maart 2010, Temp. 25 ° zon.

Slecht geslapen in een voor Gerard veel te klein en te kort bed, gelukkig dat het maar voor één nacht was. Eerst naar Roturoa gereden waar een sterke geur van rotte eieren hangt door het waterstofzwafelgas wat uit talloze gaten en spleten komt. We hebben zo’n pruttelpot vlakbij de Cottage gezien. Omdat we geen tijd hadden hier uitgebreid van alles te bekijken zijn we naar het Museum of Art and History gegaan. Wat in het fraaie Bath House in de Government Gardens is gevestigd. Een film gezien over het ontstaan van de geothermische activiteiten in het gebied. Daarna naar Matamata waar we om 13:00 uur met Hilde Dutch hebben afgesproken ( zus van Maria in Frankrijk). Het was leuk haar in haar eigen omgeving te ontmoeten, vol trots heeft ze ons haar nieuwe huis en met weemoed haar oude huis, wat gelukkig net verkocht was, laten zien. We werden door haar getrakteerd op een lekkere lunch in een restaurant. Na een paar uur door naar het Coromandel schiereiland waar we in Kuaotunu in de “Drift In B&B” 3 nachten logeren. Weer een schitterend uitzicht over de Pacific Ocean vanuit een leuk huis. We waren zeer verrast dat Lina en Dirk er ook weer waren.

Maandag, 8 maart 2010, Temp. 24 ° zon.

Vanmorgen bij het ontbijt vertelden Lina en Dirk dat ze de afgelopen nacht een kleinzoon hadden gekregen genaamd Wesley. Echt blij konden ze niet zijn omdat het 10 weken te vroeg is geboren, al lijkt het wel gezond te zijn. Daarna hebben we eerst de verhalen op de website bij gewerkt. Aan het eind van de ochtend naar de plaats Coromandel gereden. Daar een rit met de Driving Creek Railway gemaakt, een smal spoor die bezoekers in speciaal ontworpen rijtuigen in een uur door inheemse bossen, via tunnels en over bruggen naar een uitkijkpunt hoog boven de Coromandel brengt. De opbrengst wordt gebruikt voor een Kauri-herbeplantingsproject.

Dinsdag, 9 maart 2010, Temp. 24 ° zon/bewolkt.

Na het ontbijt afscheid genomen van Lina en Dirk, onze wegen scheiden zich nu. Naar Whitianga gereden om een tocht te maken in een boot met een glazen bodem. Een kleine snelle motorboot waarmee we langs een afwisselende rotskust, bestaand uit lava-as en puimsteen met veel grotten en eilandjes, zijn gevaren. Door de zachte structuur van de rotsen slijten ze sneller en hebben ze mooie vormen. Door de glazenbodem konden we Snapper vissen zien zwemmen. Jammer genoeg was het water niet erg helder. Weer terug in de haven zijn we met een veerpontje naar de overkant gevaren en daar een wandeling gemaakt onder andere langs het strand. ‘s Avonds heeft Yvonne, onze gastvrouw die de B&B alleen runt, heerlijk voor ons gekookt. Tot onze verrassing hebben we van vrienden weer extra foto ruimte gekregen. Dit is meer dan voldoende voor de rest van onze wereldreis. Wij proberen een zo goed mogelijk beeld van onze reis te geven en we merken dat dat erg op prijs wordt gesteld. Bedankt voor jullie enthousiasme.

Woensdag, 10 maart 2010, Temp. 24° zon/bewolkt.

Vandaag een lange rit (480 km) van Kuaotunu naar Russell dat aan de Bay of Islands in het Northland ligt. Een afwisselende rit via Auckland en over de enige Autosnelweg die Nieuw Zeeland rijk is. De laatste 5 km was Tolweg waar we 2 NZDollar, is 1 Euro voor moesten betalen. We reden daar rond het middag uur, waardoor alles vlot verliep. Vanaf 15:00 is het daar weer spitsuur en kans op file. En dat hebben we al maanden niet meer gehad. In Whangarei bij het Town Basin gestopt, hier is een grote jachthaven en gezellige restaurants en winkeltjes. Bij Opua met de veerpont over om naar Russell te gaan. Daarna zoeken naar “Russell B&B” bij Jacks Bay. Daar stond een leuk appartement met uitzicht op de baai op ons te wachten.

Donderdag, 11 maart 2010, Temp. 26° zon.

Vanmorgen vroeg opgestaan want we moesten om 08:45 uur in Russell zijn. Het is vanaf Jacks Bay ± 20 minuten rijden. We gaan weer een boottocht maken, nu op een grotere boot (Catamaran voor de kenners) en wel door de Bay of Islands. Een schitterende tocht langs verschillende baaien met wel 150 grote en kleine eilanden. Een tocht va 3 uur waarbij we ook dolfijnen zien zwemmen en grote scholen Snappers (vis, erg lekker). Het verste doel was “The Hole in the Rock” waar we met de boot onderdoor zijn gevaren. Bij terugkomst in Russell hebben we daar geluncht en gewinkeld, een leuk en gezellig dorp. De rest van de middag op onze veranda doorgebracht.

Vrijdag, 12 maart 2010, Temp. 23° bewolkt/zon.

05:30 uur liep vanmorgen de wekker af. 7 uur in Russell om de veerboot te nemen naar Pahia. Daar op de bus gestapt voor een trip van 500 km retour naar Cape Reinga. Een speciale bus met het onderstel van een vrachtwagen, waardoor hij door water en over het strand kon rijden. Hij schommelde daardoor wel meer, omdat hij hoger op de wielen stond. Eerst naar Puketi om heel oude hoge dikke Kauri bomen te bewonderen. Daarna in Taipa koffie gedronken en een lunch voor onderweg gekocht. Hierna in bijna 2 uur naar Cape Reinga gereden zonder een stop over het “Aupori Peninsula” (Schiereiland). Het is een smalle landstrook van 12 km breed die door de Maori’s de staart van de vis wordt genoemd. De vuurtoren op Cape Reinga is de noordelijkste van New Zealand. Hier komt de Abel Tasman zee en de Pacific Ocean bij elkaar wat je kan zien aan de golven en kleuren van het water respectievelijk blauw en grijs. Na de picknick aan een baai naar “Te Paki Reserve”, enorm hoge zandduinen waar je vanaf kunt Sandboarden. Op een plank liggend naar beneden surfen. Wij hebben het niet geprobeerd, maar de jongeren hadden er veel lol in. Daarna met de bus over de “Ninty Mile Beach”, een strand van 96 km lang, het langste van het land met duinen van wel 143 m hoog. Tenslotte nog gestopt bij de “Ancient Kauri Kingdom”, een werkplaats met winkel, waar ze van 45.000 jaar oude geconserveerde Kauribomen, die worden opgegraven, allerlei voorwerpen en meubels van maken. De bus zette ons om 18:00 uur af in Pahia, het was een afwisselende leuke dag.

Hartelijke groeten van Ditty & Gerard

caoutjes dronten

De kaarten zijn aangekomen hoor, alleen niet te gelijk. Ze kwamen een dag na elkaar binnen.
Wat een grappige postzegels, rond, nog nooit gezien.
Neem een beetje zon mee vandaar, hier gaan de temperaturen ook een beetje stijgen. Ze beloven een mooie week!
Nog veel plezier.

Liesbeth & Raymond

We hebben nog niet gereageerd maar al wel veel gelezen en gezien. Het is echt een ongeloofelijke reis die jullie maken daar aan de andere kant van de wereld. Dat zal straks weer wennen zijn hier in het vlakke Nederland. Maar tot die tijd zou ik zeggen ga zo door en geniet volop van al dat natuur schoon en het gaat jullie goed. Groetjes van ons alle ...

Ps. bedankt voor de mooie kaart!

Sijke en Harry

nog bedankt voor de kaart
we genieten van de mooie fotos en verhalen
nog een mooie vakantie verder

Detje&Geert

De video beelden hebben we gezien,heel mooi en het gaat zo spreken met het live commentaar op de achtergrond,jullie hebben al een heel goeie samenwerking.GA ZO DOOR!!!!!!
Gr van detje en geert.
ps,het gaat goed met de knie,we zijn al training voor de Hobby