Gerard.reismee.nl

Hawke's Bay & Te Urewera Rainforest

Dinsdag, 2 maart 2010, Temp. 23 ° eerst bewolkt en wat regen later zon

Vandaag verlaten we Ohakune en rijden naar Havelock. We rijden via een mooie route door heuvels en bergen, maar de weg is niet helemaal geasfalteerd. We rijden 27 km over gravel wat een zeer stoffige auto oplevert. Via Hastings, waar we even hebben rondgelopen, een mooie stad, gaan we naar Tom’s Cottage. Weer een leuk houten huisje met veranda en aan de voorkant uitzicht op de 399 m hoge Te Mata Peak en achter ons de Tuki Tuki rivier.

Woensdag, 3 maart 2010, Temp. 26 ° zon.

Cape Kidnappers is vandaag ons doel. Er leeft daar een kolonie “Jan van Gents” (“Gannet” op z’n Engels) meer dan 15.000 stuks. Je kunt er alleen tijdens eb via het strand komen. Je kunt de 8 km ook gaan lopen, maar leuker is het om met een tractor en trailer te gaan. De chauffeur vermaakte ons met dan eens door het water te rijden of over de stenen te hobbelen. Ook kregen we informatie over de rotsen en de Jan van Gents. Je kon heel dicht bij de vogels komen, waar ook veel jongen bij waren. Het was een leuke ervaring en dagje uit. Daarna zijn we nog naar de top van de Te Mata Peak gereden. Waar we een schitterend uitzicht hadden over Hawke’s Bay en onder andere onze Cottage konden zien.

Donderdag 4 maart, Temp. 25 ° zon.

Vandaag vertrokken uit Hawke’s Bay richting “Te Urewera Rainforest Treks and Tree Planting” een leuke rit via Napier waar we even door de stad hebben gelopen om de mooie gebouwen, in Art Deco stijl opgetrokken, te bekijken. Napier is door een aardbeving in 1931 geheel vernietigd en daarna weer herbouwd. Voor onze overnachtingen in de Bush Camp in de Te Urewera Rainforest moesten we ons eerst melden aan de Rerewhakaaitu Road. Hier werden we opgevangen door Joanna. Zij vertelde dat we met Jake en Dave naar onze Bush Camp gebracht zouden worden, voor 2 overnachtingen, met de 4WD. Onze auto hebben we daar achter gelaten. Na een uur rijden kwamen we midden in de Forest aan (38° 35´ 41,12´´ Zuid, 176° 51´ 27,94´´ Oost, hoogte 532 m) en daar stonden 4 grote tenten en een keuken/eet tent met een toilethok en douchehok met warm stromend water. Dat was onze luxe in de middle of nowhere. Jake en Dave hebben deze 3 dagen onze maaltijden verzorgd en het was erg gezellig zo met z’n vieren. Het zijn erg aardige Maori’s en onderling hadden ze ook veel lol. De eerste nacht moesten we toch een aantal keren uit onze slaapzak om naar het toilet te lopen wat we dan met z’n tweeën deden in de volle maneschijn. Het was een koude nacht, maar de slaapzak was heerlijk warm.

Vrijdag 5 maart 2010, Temp. 25 ° zon.

Vandaag Boomplantdag. Vlakbij de Bushcamp langs een rivier omhoog met nog twee andere stellen, die de dagtour deden. We hebben tussen andere bomen en Treefirns (grote Varenbomen) in totaal 30 Inlandse bomen (5 soorten) gepland. Vroeger is er door de Maori’s veel bos verbrand voor landbouwgrond. Het bomen planten is een project tussen “TravelEssence” en “The Urewera Rainforest” organisatie om weer origineel bos terug te planten en wordt begeleid door Joe en Joanna die de organisatie hebben opgestart. Nadat we een boom geplant hadden, moest er een Maori spreuk gezegd worden tijdens het water geven, E Tipu, E Toro, E Tu (Groeien, Sterk worden en Wortelen). Daarna zijn we naar een ander deel in de Forest gereden en hebben we eerst gepicknickt. Heerlijke sandwiches hebben we gemaakt. Toen zijn we de Whirinaki Forest in gereden en daar een wandeling, met uitleg over de verschillende bomen, gemaakt. Bomen die al meer dan 1000 jaar oud zijn (zie foto’s). ‘s Avonds is er weer heerlijk bij en op het kampvuur voor ons gekookt. Daarna hebben we naar de Maori verhalen van Jake geluisterd. Het was zeer interessant.

Zaterdag, 6 maart 2010, Temp. 20 ° bewolkt.

Afgelopen nacht was niet zo koud en met 2 donzen slaapzakken hadden we het lekker warm. We vielen als een blok in slaap en waren goed uitgerust voor de volgende wandeling van 4 uur door het Whirinaki Forest. Joe, de vader van Dave en oom van Jake, begeleidde ons. Een mooie tocht langs de Whirinaki rivier. Halverwege stalde Joe op een picknicktafel een heerlijke lunch voor ons uit, wat hij allemaal op z’n rug had meegesjouwd. Daarna terug gereden naar ons beginpunt en onze auto. Thee gedronken met Joe en Joanna en werd ons een oorkonde overhandigd van het bomen planten met de coördinaten erbij. Zodat later in real-time op Google onze klein, klein kinderen de bomen kunnen bekijken. Na een uur rijden kwamen we in Rotoiti bij de Lakestay Cottage, voor 1 nacht met uitzicht over het gelijknamige meer waar zwarte zwanen in zwommen, aan. ‘s Avonds om ± 21:30 uur Jerry gebeld om hem te feliciteren met z’n 43 ste verjaardag.

Hartelijke groeten van Ditty & Gerard

olga en john

lees ik nou, dat jullie "een dagje uit" zijn. Voor ons gevoel zijn jullie de hele tijd uit. Het begint toch nog niet normaal te worden? Nog veel plezier in de komende tijd.