Gerard.reismee.nl

Wellington & Ohakune

Vrijdag, 26 februari 2010, Temp. 25 ° zon. Vanmorgen weer op tijd opgestaan. Om 10:00 uur kwamen onze host en haar man afscheid van ons nemen. Heel aardige mensen en we hebben nog even over onze reis gesproken. Toen in de auto en op naar Picton. Picton was gezellig en veel souvenir winkeltjes, natuurlijk op de toerist gericht die naar het Noorder Eiland vertrekt. De boot van “Interislander New Zealand Ferry's” vertrok om 13:10 uur precies op tijd. Het eerste deel gaat door de “Queen Charlotte Sound” daarna op open zee. De overkant, het Noorder eiland, kun je al zien en op naar Wellington in totaal 3:15 uur. Bij aankomst in de haven konden we snel van boord ondanks de drukte. De tip van TravelEssence om snel naar de Hertz balie te gaan voor de drukte lukte ons. Ditty naar de band met de koffers en ik gelijk de auto ophalen en zo waren we weer snel onderweg naar de “Tinakori Lodge”. Wel met een Ford Focus, kleur blauw, deze keer en met Europese bediening, dus gaat de ruitenwisser weer aan als ik richting aangeef. Maar dat zal wel weer snel wennen. De lodge is een klassiek Wellington huis en gebouwd in 1868. Vanavond gegeten in de “Tinakori Bistro” waar je je eigen fles wijn mag meenemen en nuttigen. Kost alleen NZD $ 6 voor het openen van de fles en de glazen. Bij het lezen van onze e-mail, was een mail van het “Reismee Team” en daar stond tot onze verrassing in dat we van vrienden extra foto ruimte hebben gekregen voor 200 foto’s. Wij vinden dat geweldig, want we merken dat het Noordelijk Halfrond de foto’s zeer op prijs stelt.

Zaterdag, 27 februari 2010, Temp. 23 ° zon

Ons hoofddoel vandaag is het Museum of New Zealand “Te Papa Tongarewa” te bezoeken. Het betekent “Onze Plek”. Al lopend er naar toe vanaf de B&B kwamen we andere bezienswaardigheden tegen. Zoals de “Wellington Cathedral of St. Paul” een tussen 1964 - 1998 in Romaanse stijl gebouwde kerk. De kathedralen zijn hier van binnen heel wat eenvoudiger dan in Europa. Daarna naar de “Old St. Paul’s Cathedral”. Deze werd in 1866 ingewijd en is geheel van Kauri hout gemaakt, inclusief de spijkers en in Gotische stijl, erg mooi. Toen langs de “Old Government Buildings” de grootste houten gebouwen op het Zuidelijk halfrond werden ca. 1870 in een steen imiterende Italiaanse stijl gebouwd. Tot 1990 zaten er verschillende Ministeries en de kamer van het kabinet in. Nu is het een Universiteitsgebouw na restauratie. Langs de haven richting museum zagen we nog roeiwedstrijden in grote kano’s met 22 mensen er in. Het was daar een gezellige drukte die de hele dag duurde. Het indrukwekkende museum konden we al van verre zien. Het heeft een tentoonstellingsruimte ter grootte van 3 voetbalvelden. Wat er te zien is, is erg divers maar de moeite waard. Wij gingen vooral voor de Maori cultuur. Thorndon de wijk waar wij verblijven, is een oudere buitenwijk van Wellington er staan veel mooie oude houten villa’s.

Zondag, 28 februari 2010, Temp. 23 ° zon

Vandaag richting Ohakune een mooie rit erg afwisselend. Eerst langs de kust met op de radio waarschuwingen voor een Tsunami. Veroorzaakt in Chili dat de zwaarste aardbeving op deze aardbol mee heft gemaakt. Verder moet iedereen van de stranden weg blijven in verband met hoge golven. Bij aankomst bij de River Lodge werden we hartelijk verwelkomt door Gayle. Tijdens de uitleg welke Chalet wij kregen, kwamen Dirk en Lina het erf oprijden. Wij hebben ze eerder bij een logeeradres ontmoet en zijn ook met hen uit eten geweest. Wij hebben weer een mooi houten Chalet met uitzicht op de vulkaan Ruapehu (2797 m). Het is hier een wintersportplaats en ‘s avonds hebben we met Dirk en Lina in een soort berghut “The Powderhorn” gegeten, heel gezellig.

Maandag 1 maart 2010, Temp. 20 ° bewolkt/zon

Vandaag plannen gemaakt om naar de rand van de vulkaan te lopen. Er zijn 3 werkende vulkanen in het “Tongariro National Park” waarvan de Ruapehu de hoogste is. Een tocht naar 2300 m waarvan we het eerste deel met een stoeltjeslift gedaan hebben tot 2000 m. Daarna was het lopen door lava gesteente en lavazand het was vrij stijl. Maar boven hadden we een fantastisch uitzicht, ondanks wat laag hangende bewolking. Het waaide behoorlijk daar boven zodat we besloten niet tot de richel te lopen waar je het kratermeer kunt zien. Het is een actieve vulkaan en eens in de 15 tot 20 jaar spuwt hij van alles uit. Het is net een maanlandschap en het lopen in het lavazand is net als lopen in de sneeuw. ‘s Avonds hadden Gayle en Dentan voor Dirk, Lina en ons een BBQ verzorgt, waar we met z’n zessen van hebben genoten, erg gezellig.

Hartelijke groeten van Ditty & Gerard

PS: De video's zijn openbaar gemaakt door mij dus iedereen kan ze bekijken via de website.

john en marianne

hebben jullie reisweblog nu ook ontvangen, prachtige plaatjes en leuke verslagen, marjolein geniet momenteel ook mee, zij is een weekje bij ons in Fraïsse, zij heeft speciale herinneringen aan hun bezoek aan Nw.Zeeland en met name aan Auckland, waar zij ten huweljk is gevraagd door jeroen. Groetjes j&m

Sonja

Ik liep een aantal reisverslagen achter. Dus maar even de tijd genomen om weer meegenomen te worden in jullie wonderlijk maar vooral prachtige reiswereld. Jeetje.. wat heeft deze aarbol toch prachtige plekken. Het is maar goed dat jullie alles opschrijven want hoe moet je het straks, thuis, allemaal uit elkaar halen met zoveel belevenissen!!
Veel reisplezier...dan heb ik veel leesplezier!!!
Liefs Sonja

Bob & Tiny

Jullie verhalen weer gelezen, het is toch wonderbaarlijk
wat jullie allemaal meemaken.
We genieten steeds van wat jullie ons vertellen, en laten zien prachtig allemaal.
Als jullie weer thuis zijn, heb je weer vakantie nodig om van deze vakantie bij te komen.
Wat let jullie! !!