Gerard.reismee.nl

Dehra Doon, Motueka & Renwick, Blenheim

Zondag, 21 februari 2010, Temp. 23 °

Vandaag van Kaikoura naar Motueka aan de Tasman Bay gereden. Na 10 minuten gestopt bij “Ohau Point” waar we veel zeerobben, ook jongen, zagen luieren, zwemmen en spelen. Het was een schitterende rit, eerst al slingerend langs de kust, daarna door geel gekleurde bergen, door verdord gras, waar ook veel wijngaarden zijn die er weer groen uitzagen. Daarna bergen die weer groen waren, erg afwisselend. In Nelson gestopt om wat te drinken bij een restaurantje direct aan de Tasman Bay met een terras boven het water. Het zat er heerlijk. Even ten noorden van Motueka wachtte het “Dehra Doon” chalet nr. 2 op ons. Een eenvoudig huisje maar gezellig en weer met een prachtig uitzicht over de Riwaka vallei en met 3 paarden voor ons in de wei. Het ligt midden in een fruitteelt gebied. De appels hangen al bijna rijp aan de bomen. Maandag, 22 februari 2010, Temp. 23 °

Na een lekker ontbijt op onze veranda, door ons zelf verzorgd, wel prettig na een tijdje B&B, zijn we naar Kiateriteri gegaan, 10 minuten rijden. Daar zijn we op de Sea Shuttle, een watertaxi gestapt en naar Totaranui gevaren langs de kust van het “Abel Tasman National Park”. Het kleinste park van New Zealand met goud gele stranden en natuurlijk bos. Een tocht van 2 uur met mooie uitzichten op de kust, ook zeehonden gezien. Op de terug weg zijn we bij “Bark Bay” afgezet en zijn we naar “Torrent Bay” gelopen 2,5 uur (7,5 km). Een schitterend pad, stijgend, dalend en slingerend langs de rotsige kust door een mooi bos met af en toe mooie vergezichten. In Torrent Bay heeft Gerard nog even gezwommen daarna werden we weer opgepikt door de watertaxi. Moe maar voldaan kwamen we weer bij ons chalet terug.

Dinsdag, 23 februari 2010, Temp. 25 °

Cherie en Rodney, de eigenaren van onze Chalet, bouwen op de heuvel boven ons een nieuw huis. Het schiet al aardig op ze willen er voor de winter in en dat is in mei. We hebben van Rodney, die het met hulp zelf bouwt, een rondleiding gehad. Het is een enorm grote bungalow aan de buitenkant afgewerkt met golfplaten, wat je hier veel ziet en met veel grote ramen en een geweldig uitzicht, erg mooi. Daarna via Takata Hill, met schitterende vergezichten, naar de gelijknamige plaats gereden en het Golden Bay gebied. In het kleine museum is onder andere een expositie over Abel Tasman, een Nederlandse ontdekkingsreiziger die hier in 1682 met z’n schip de “Heemskerck” de baai in voer. Takaka is een gezellig stadje. Daarna naar het strand van de “Golden Bay” gereden en er een strandwandeling gemaakt. Het zand is hier niet zo goudkleurig als bij de “Tasman Bay” waar het water echt blauw is. Tenslotte naar de “Waikoropupu Springs”. Het water komt omhoog uit ondergrondse grottenstelsels en is bijzonder helder. Vroeger was dit een heilige plaats voor de Maori’s.

Woensdag, 24 februari 2010, Temp. 25 ° zon.

Vandaag de zelfde route gereden als zondag, alleen dan in tegenovergestelde richting tot aan Renwick. Onderweg een paar uur gestopt in Nelson een gezellige stad. Op de Church Hill staat de Anglican Christ Church Cathedral een met marmersteen gebouwde kerk met een mooi interieur. Om 15 uur aangekomen bij “Broomfield Garden Homestay” midden in het Marlborough wijngebied. Weer een leuke cottage, heel gezellig ingericht, met uitzicht op een pruimenboomgaard en bergen.

Donderdag, 25 februari 2010, Temp. 25 ° zon.

Vandaag onze laatste dag op het Zuider Eiland. We hebben eerst Blenheim bezocht na een geweldig ontbijt dat om 08:30 uur door onze gastvrouw en haar man aan de deur werd afgeleverd (zie foto boven). Blenheim vonden we niet zo gezellig, wel veel winkels maar weinig sfeer. Daarna besloten we een rondrit te maken via Picton, de Marlborough Sounds en Havelock. In Picton hebben we de Ferry gezien waar we morgen 26 februari mee naar het Noorder Eiland varen. Het moet een hele mooie tocht zijn door de Sounds richting Wellington. Daarna zijn we richting Queen Charlotte Track gereden en daar een wandeling gemaakt. Zeer de moeite waard alleen hebben we er maar een stukje van gelopen. Het is een track van 71 km en je kunt op verschillende plaatsen overnachten met een tent. Daarna richting Havelock langs een slingerende weg langs de Sounds waar we steeds vanwege de uitzichten even stopten. In Havelock hebben we gegeten en daarna richting onze cottage bij “Broomfield Garden Homestay” in Renwick en van een mooie zonsondergang genieten.

Hartelijke groeten van Ditty & Gerard

Betty en Evert

Betty en Evert

Gelezen dat jullie nu op het Noorder eiland zijn. Na alle verhalen een dagtaak om te verwerken zo mooi en interresant als alles overkomt. Je schrijft over Lake Matheson dat je de weerspiegeling van de bergen niet kon zien vanwege het weer. Nu wij hebben het wel gezien op jullie kaart waarvoor dank. Geniet nog maar verder zoveel je kunt. Hartelijke groeten. Betty en Evert.

Jerry & family

Het weer werd steeds beter en de foto's nog mooier! Veel plezier op het Noorder Eiland. Keep on going!
Groeties ût Drontn......

Froukje en Rainer

De laatste fotos van R. waren weer heel mooi. Voor jullie nog een paar dagen genieten en dan zal het Drontense klimaat een schok zijn met een temperatuur van