Gerard.reismee.nl

Awatuna & Kaikoura

Hallo allemaal, Vrijdag, 16 t/m 20 februari 2010, Temp 16 ° bewolkt en later regen. Uitgezwaaid door Bernie en Gerard onze hosts, hebben we “Holly Homestead” verlaten, een mooi huis en uitstekende verzorging. Op weg naar Awatuna in Hari Hari lekkere “Café Latte” gedronken, waar we inmiddels aan verslaafd zijn. Het was geen lange rit en zijn in Hokitika gestopt. Er zijn veel winkels waar Jade sieraden en andere voorwerpen worden verkocht. Ook kun je zien hoe ze de Jade bewerken. Jade heeft een grote spirituele betekenis voor de Maori’s. Zij maakten er vroeger wapens, gereedschappen en sieraden van. Gerard verwende mij met een mooi Jade sieraad. Inmiddels was het gaan regenen de eerste bui die we hier mee maken. Na lange tijd van droogte is men er hier erg blij mee. Het bleef een dag lang regenen. Bij “Awatuna Homestead” B&B werden we hartelijk ontvangen door Pauline. Een mooi huis omringd door een mooie grote tuin.

Donderdag, 18 februari regen 17 °. Begonnen met een gezellig en lekker ontbijt, verzorgd door Pauline en Hemi Te Rakau. Gezamenlijk met 4 andere Nederlandse echtparen en ook van TravelEssence, ons reisbureau, dit hadden we nog niet eerder meegemaakt, tot nu toe waren we meestal de enige Nederlanders. Ondanks de regen toch vertrokken naar Punakaki, om de “Pancake Rocks” te bewonderen. Doordat duizenden jaren van wind, regen en zee de dunnere lagen van kleisteen zijn weggespoeld, tussen de hardere lagen kalksteen, zie je nu allemaal opgestapelde pannenkoeken (zie foto’s). We waren er op het goede moment, de regen was opgehouden en het was vloed, waardoor het water hoog opspatte in de uitgesleten spleten en holen. Een fantastisch gezicht. ‘s Avonds in de “Homestead” gegeten samen met een engels echtpaar en Hemi en Pauline die voor ons gekookt heeft. Erg lekker en gezellig. Hemi die een Maori is heeft na het eten vertelt over de Maori cultuur, wat zeer interessant was.

Vrijdag, 19 februari zonnig 18 °. Vandaag via de Lewispass van Awatuna naar Kaikoura gereden, een mooie route van de west naar de oost kust, door de Southern Alps. Hier verblijven we 2 nachten in “Surfwatch B&B” weer een mooi onderkomen met uitzicht over de Pacific Ocean. Lynn onze gastvrouw heeft een afspraak gemaakt bij een kapster “Crazy Jane” waar we meteen terecht konden. We zien er gelijk 10 jaar jonger uit volgens Jane.

Zaterdag 20 februari Temp 22 ° Zon. Een drukke dag vandaag. Na het ontbijt eerst naar het strand, wat aan de overkant van de weg is. Paua schelpen zoeken en zowaar 2 gevonden. Het zijn hele mooie schelpen, waarvan de buitenkant wordt afgeslepen, waarna hele mooie parelmoer kleuren tevoorschijn komen. Ze maken er sieraden van en versieren er van alles mee. Terug bij onze “Surfwatch B&B” heeft Lynn ons het gemeenschapshuis van de Maori’s laten zien wat naast hun terrein is gelegen en daarbij vertellend over hun cultuur. Verder staan er op hun terrein ook nog 2 cottages alles door David zelf gebouwd en afgewerkt met schitterend houtwerk van binnen. Om dat ze even onbezet waren mochten we ze even van binnen bewonderen. Daarna hebben we de lama’s en de geiten gevoerd. Na deze rondleiding zijn we naar Kaikoura gegaan en hebben een wandeling langs de kust gemaakt en zeerobben gezien. Als laatste hebben we op een boot walvissen bekeken. We hebben er 3 gezien waarvan 2 een hele tijd al zwemmend, spuitend en zuurstof verzamelend op het laatst met de staart omhoog gezwiept naar beneden doken. Als afsluiting van de dag hebben we in een restaurant kreeft gegeten, het smaakte goed.

Hartelijke groeten van, Ditty & Gerard

Gerdien Procee

Het is steeds weer genieten om jullie verhalen te lezen en om de foto´s te bekijken, wat een mooie omgeving en prachtige natuur. Groeten Gerdien, Gerrit, Jacob en Lucas

Froukje en Rainer

Wat geweldig, dat wij iedere keer zo'n gedetailleerd reisverslag van jullie krijgen. Verslagen in het blad Touractief zijn beslist niet beter.
Ditty, wil je niet een stop maken voor de appelpluk? Of betaald het hier beter?
Bedankt voor de leuke aanzichtskaart. (jullie fotos zijn net zo mooi) Groeten Froukje en Rainer