Gerard.reismee.nl

Manapouri & Doubtful Sound

Hallo allemaal,

Dinsdag, 9 februari 2010, Temp 23 ° bewolkt en zonnig

Vandaag van Papatowai naar Manapouri gereden. Langs een mooie toeristische route langs de zuidkust. Veel schapen in de weilanden gezien en herten af en toe, die ook gefokt worden. Even gewinkeld in Invercargill, de hoofdstad van Zuidland. Brede straten veel in koloniale stijl en rustig. Daar een kleine lichte verrekijker gekocht om beter alles wat zwemt, vliegt en loopt van dichtbij te zien. De laatste week liet de provider “Vodafone” het afweten met het bereik en konden we niet het internet en de telefoon gebruiken. Tot we vanmiddag in Tuatapere weer ontvangst hadden, meteen op een parkeerplaats met picknickplaats onze verhalen op de website gezet en e-mails bekeken. Ons onderkomen in Manapouri heet “Captains Lookout”. Soort appartement met het mooiste uitzicht wat je maar in Nieuw Zeeland kunt hebben. Een meer voor het grote raam en het Fiordland (bergen) helemaal rondom ons heen. Woensdag 10 febr. Mistig tot bewolkt Temp 23 °. Vanmorgen zat ons mooie uitzicht helemaal in de mist. Daarom maar naar Te Anau gereden, een gezellig toeristisch stadje 20 km noordwaarts. Op aanraden van onze host’s Christine & Jim naar de cinema waar elk uur een adembenemend mooie film draait over “Fiordland”. De wondermooie wereld van bergen en fjorden, per helicopter van bovenaf opgenomen. Daar het weer verbeterde hebben we nog een stukje van de “Kepler route” gelopen, een 67 km lange route door de bergen. We liepen door prachtig bos met veel varens en mossen en af en toe uitzicht over de Waiau River. Terug in onze “Captains Lookout” konden we weer genieten van het uitzicht en heeft Gerard weer lekker gekookt. Donderdag 11 februari 2010, ‘s morgens bewolkt vanaf 09:00 uur, zonnig 23 °. Om 12:15 uur zijn we begonnen aan onze 24 uurs cruise naar “Doubtful Sound”. Eerst een tocht van één uur over het Lake Manapouri en dan met een bus over de “Wilmot Pass” (670 m hoog) naar “Deep Cove” waar het cruise schip de “Fiordlander Navigator” (zie foto’s) ligt. Op een andere manier kun je daar niet komen of je moet vanaf de Tasmanzee de Fjord in varen. Een mooi schip ligt voor ons klaar met alle comfort die je wilt, een mooie hut om te slapen, gezellige ruimte om te eten en lekker eten. Doubtful Sound is een 40 km lange en 421 m diepe fjord. Het is een afgelegen, onbedorven wildernis van bergpieken, fjorden en regenwoud. Veel vogels en zeedieren waarvan we dolfijnen (bekijk mijn video) en zeerobben hebben gezien. Het was een schitterende tocht waarvan we erg hebben genoten. We keken onze ogen uit naar de overweldigende natuur. Steeds werd er over de boordluidsprekers iets verteld, wat er allemaal te zien was en daar nam men ook de tijd voor om het te bewonderen. Het schip ging een paar keer voor anker. De eerste keer om liefhebbers de mogelijkheid te geven om te kajakken en te zwemmen, waar Gerard graag gebruik van maakte. Jeanne, oma heeft niet gezwommen, maar is wel in een sloep geweest. De tweede keer voor anker in een diepe kloof “The First Arm”, om te eten en te slapen. ‘s Ochtends hebben we om 06:15 uur van de zon’s opkomst genoten, fantastische kleuren. Vanaf dat moment zijn we weer naar het begin punt terug gevaren. Om 12 uur waren we weer in Manapouri terug.

Hartelijke groeten van, Ditty & Gerard

Fenny

Tjonge wat een super gevarieerde reis zeg! Lijkt me fantastisch om dolfijnen in het echt te zien. Ga ik wadlopen om zeehondjes te zien, haha . Maar ja verschil moet er wezen he!

Rainer en Froukje

Wat maken jullie een geweldige reis.
Het wordt steeds mooier. Wij genieten mee.

Hier hebben we nog steeds sneeuw.

Goede reis verder.

Olga & John

al wel heel veel meegemaakt in één maand; als dat zo door gaat...............??? Wel gemakkelijk eigenlijk, we hoeven er weinig voor te doen.

Betty en Evert

Verwarmd teruggekeerd van onze reis zijn we inmiddels al weer afgekoeld om ons aan jullie relaas weer op te warmen. Zo te zien al heel veel mee-gemaakt na een beetje pech. Geniet maar lekker van alles wat jullie zien en doen want dat kan niemand je meer afnemen. Groetjes.