Gerard.reismee.nl

Rondreis Zuidwest Amerika part 4

Hallo allemaal,

26-5. Onderweg naar Page kregen we te maken met een omleiding van iets meer dan 100 miles vanwege een verzakking in de weg die we wilden rijden. Vlakbij Page reden we langs de “Antilope Canyon Navajo Tribal Park” en dat wilden we graag bezoeken. Dat hebben we dan maar meteen gedaan. De foto’s vertellen meer.

27-5. Vandaag willen we een paar highlights van Page bezoeken. Allereerst de “Glen Canyon Dam” daarna het “Wahweap Overlook” met een mooi uitzicht over “Lake Powell”. Toen naar het “Antelope Point Marina” voor een mooie boottocht in de Lower Antelope Canyon van Lake Powell. Aan het eind van de middag was het tijd voor de “Horseshoe Bend Scenic Lookout” wat ook weer mooie foto’s opleverde. ‘s Avonds bij een Steakhouse in de buurt van het hotel gegeten met life music uit de jaren ’60.

28-5. Vandaag naar Kayenta, vlakbij “Monument Valley” waar veel cowboy films zijn opgenomen. Dit park wordt door Navajo indianen gerund. Onderweg kwamen we nog een “Navajo Nat. Monument” tegen het “Betatakin Ruin”. Hier zijn we gestopt en hebben we 2 wandelingen gemaakt. De eerste naar de “Betatakin Ruin” wat zeer interessant was. De foto’s laten de leefwijze zien van de Anasazi (rond 1200) zoals de Navajo indianen deze mensen noemen. Daarna nog een afdaling in de Canyon met een heel mooi uitzicht.

29-5. Bezoek “Monument Valley”. We hebben de route (17 miles gravel-way) met onze eigen auto gereden. Toen we de entree betaalden zei de indiaanse dat we dat zeker met onze auto konden doen. Het was zeer de moeite waard. Toen we het park bijna uit waren kwam er een grote filmploeg van “Paramount” het park in rijden. Zeker weer een film maken. De foto’s laten zien waarom.

30-5. Vandaag zijn we naar Durango gereden en onderweg hebben we het Nationale Park “Mesa Verde” bezocht. Fantastisch aangelegd en geeft een goede indruk hoe de “Pueblo indianen of Anasazi” geleefd hebben vanaf ongeveer de 5? eeuw tot de 12? eeuw. De foto’s geven goed weer hoe men eerst in hutten deels in de grond en daarna in stenen bouwsels woonden.

31-5. Vandaag naar Alamosa, Colorado. Van ruig en woestijngebied naar groene dalen en bergen. Colorado staat daarom bekend. De bergen door waar een sterke wind stond en de sneeuw nog ligt. Toen we weer in wat vlakker terrein kwamen zagen we in de verte rook. Later bleek dat het een zandstorm was met een stralende blauwe lucht. We wilden graag de “Sand Dunes” bezoeken, maar dat hebben ze ons afgeraden. In Alamosa liep ook geen kip op straat. Rond 18:00 uur werd het zicht weer beter. Morgen naar Denver.

Op dit moment is het in het midden van Amerika en richting Noord Oost hier en daar echt noodweer. Oklahoma wordt weer geraakt door Tornado’s.