Gerard.reismee.nl

Onze Scandinaviëreis deel 6

Hallo lezers van de “Reismee” website dit is ons laatste bericht van deze reis. Voor ons was het weer leuk om het thuisfront te laten mee genieten, hopelijk is dat gelukt.

Zaterdag; boodschappen en verder regen, regen, regen… We hebben op internet het weer bekeken en aan de kust zou het opklaren de komende dagen dus ons plan gemaakt, we gaan zondag naar Mandal 45 km west van Kristiansand. Voor de boot moeten we al vroeg uit de veren komende woensdag.

Zondag; we stonden dus hartstikke mooi aan het Byglandsfjord, maar omdat het zoveel geregend had was het rond de caravan en het gras waar we met de caravan over moesten behoorlijk drassig. Ditty had zoiets als we hier maar weg komen. Daar zat Gerard niet over in, want we hebben een mover en dat is een wonderding. Dus toen alles was ingepakt en de pootjes ingedraaid ging de afstandsbediening aan en daar ging Gerard met z’n caravan door het zeiknatte gras. Rondom ons heen verbaasde blikken, want even er voor moest er een trekker aan te pas komen om een Duitser met een grote caravan weg te halen. Toen alles op het asfalt stond en de caravan aangekoppeld konden de laarzen uit en konden we naar Mandal. In Mandal scheen de zon en staan we op een leuke kleine camping met een vriendelijke ontvangst en mooi sanitair. Na de thee hebben we Mandal verkend, een leuke oude havenstad, maar wel levendig met leuke winkelstraatjes.

Maandag; het is heerlijk weer vandaag we rijden richting Lindesness waar een vuurtoren staat en het schiereiland is tevens het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Op deze plek heeft ooit de eerste vuurtoren gestaan waar nog met een houtvuur de scheepvaart bediend werd. De huidige vuurtoren is gebouwd van gietijzeren delen en aan elkaar geschroefd. We hebben boven op de rondgang een mooi uitzicht over de scherenkust. Op de terugweg hebben we nog wat kleine vissersdorpjes aangedaan en nog wat mooie foto’s genomen.

Dinsdag; vandaag Kristiansand bekeken en lijkt op Manhattan met z’n rechte straten alleen deze hebben geen nummers, maar namen. Het is er erg druk met veel toeristen en heerlijk zonnig weer. Er is wel sfeer in de stad en veel winkels, maar wat wij zoeken (souvenirshops) is er niet of nauwelijks. Morgen de boot naar Hirtshals. Vroeg op want de boot vertrekt om 08:00 uur en wij moeten ongeveer 1 1/2 uur voor vertrek op de terminal “E39 Denmark” in Kristiansand zijn.

Woensdag; de overtocht met de ferry was leuk in 3 1/2 uur waren we in Hirtshals. We zaten Business Class heel relaxed net als in een vliegtuig en konden koffie en koekjes of fruit naar wens pakken. Verder was de boot zo groot dat er een behoorlijke winkel en verschillende restaurantjes aan boord waren. Het was dan ook behoorlijk druk met vakantiegangers en vrachtwagens. We staan nu vlakbij Aarhus en gaan de stad morgen bekijken al lijkt het er op dat het weer een regenachtige dag wordt.

Donderdag; regen, regen, regen. Gezellig gewinkeld in Aarhus echt een leuke stad alleen hebben we niet veel gezien door de regen. Maar wat we wilden en dat was wat souvenirs scoren in wat voor vorm dan ook is gelukt. In Noorwegen konden we niet slagen, maar hier in Denemarken was het dus raak. Morgen willen we weer verder en dan nog ergens 1 nacht staan in Duitsland, maar als het weer blijft tegen zitten dan rijden we door naar Nederland.

Vrijdag; we zijn dus doorgereden naar huis. In Noord Duitsland regende het ook steeds pas tussen Hamburg en Bremen klaarde het op. We zijn ook niet via Groningen gereden, maar wat de TomTom ons voorschreef en dat was via Cloppenburg richting Hoogeveen en dat was met de caravan een stuk prettiger rijden dan alleen maar snelweg. Bij Eltern hebben we bij een chauffeurs-restaurant lekker gegeten en rond half tien stonden we voor de deur.

Met een vriendelijke groet,

Ditty & Gerard

Geert&Detje

Gerard en Ditty bedankt voor jullie reisverslagen en foto"s
mooi dat wij dit op deze manier mee konden beleven, mooie plaatjes en een duidelijk verslag,dan is het net of je het mee beleeft,en de mover heeft zijn werk goed gedaan heb ik gelezen(goed merk he).en nu eerst maar uitrusten voor je verder kunt met vakantie vieren.Hier is alles oke maar het weer kan beter.Gr Detje-Geert

JFJ&M

(O)ma & (O)pa, bedankt voor jullie vertellingen en plaatjes!! Wij zien uit naar jullie volgende vakantie :-).

Maar voor nu, Welcome Home!

Groetjes van Jerry, Fenny, Jeanne & Marleen.