Gerard.reismee.nl

Onze Scandinaviëreis deel 5.

Hallo lezers en kijkers deze keer op tijd het internet is wat traag, dus wij hopen dat de foto's er ook op komen.

Zaterdag; het weer is opgeknapt voor hoe lang is onzeker. We gaan de Hardangerfjord bekijken en maken een rondrit. De wegen langs de fjord zijn soms erg smal, maar we komen toch campings tegen met ontzettend grote caravans. Nu is dat voor ons normaal om te zien, want de Noren rijden hier met caravans van 7 a 8 meter lang. Wij verbazen ons daar niet meer over. De fjord geeft ons mooie vergezichten en watervallen, dus zie de foto’s.

Zondag en Maandag; Bergen bezocht een mooie stad met veel oude houten huizen. Ook een echte havenstad voor de oliebooreilanden en cruise-schepen, mooi gelegen in een fjord. Veel toeristen Japanners, Polen, Russen, Litouwen en ook wat Nederlanders. Wat ook opviel was dat er veel zigeuner bedelaars, zatlappen, junks, en daklozen rondliep en dat had ik niet verwacht. Souvenirs bestaan alleen uit Trollen, Truien, Vesten en gebreide wollen sokken, handschoenen, pantoffels en mutsen. Ook in Trondheim viel dat op, maar in Bergen meer.

Dinsdag zakken we af naar Røldal aan de Hardangervidda (berggebied). Dat wordt een rit deels langs de Eidfjord en de Sørfjord en een ferry van Bruravik / Brimnes. Het was een mooie rit waarbij Ditty het af en toe op de zenuwen kreeg vanwege de smalle wegen en steile afgronden van de fjord waar we langs reden. En wij reden er niet alleen ook vrachtauto’s (truck en oplegger) dus moesten we ook een keer achteruit steken naar een breder stuk anders konden we elkaar niet passeren. Tunnels hebben we ook weer in alle soorten gehad. Dit keer zelfs een die als een spiraal omlaag ging, in ons geval, inplaats van allemaal haarspeldbochten. Dus comfortabeler en vergt minder van de auto. Tot slot, de zon scheen de gehele dag en dat was het aller belangrijkste.

Woensdag; wandelmiddag in de omgeving van Røldal richting Austdalen. Het begon zeer steil een soort ontmoediging, maar daarna ging het toch meer zoals we gewend zijn in de bergen. We liepen heen en terug over het zelfde pad langs de rivier. Aan de overzijde kwamen we regelmatig watervallen tegen. In het Austdal stonden wat hutjes voor herders, want er lopen schapen. Op de terugweg begon het te regenen en kwamen we aardig nat aan ondanks onze regencapes. Het is leuk om met capes te lopen maar aan de buitenkant houd het regenwater tegen en aan de binnenkant de zweetdruppels die gelijk in je kleding gaat zitten.

Donderdag; na een nacht regen, brak de zon rond 9:00 uur door. We wilden graag een oude weg door de bergen volgen en vanaf een parkeerplaats (op 1030 m) een route lopen. Heerlijk bergwandel weer en hoe hoger we kwamen hoe meer het huttentochten gevoel boven kwam. We moesten af en toe ook door wat sneeuw alleen dat werd steeds meer en daar waren we niet geheel op voorbereid. Dus moesten we tegen onze zin de terugweg aanvaarden. Na onze boterhammetjes zijn we met de auto de smalle oude bergweg geheel af gereden en weer via de tunnel die er nu is weer terug naar Røldal.

Omdat het nog steeds zonnig was zijn we door gereden richting Vallsdalsvatnet een groot stuwmeer ( 8 km lang en 875 m diep). Het meer word gebruikt als extra water voor een elektrische centrale verderop. We zijn tot Tjørnastølen halverwege het meer gelopen een breed pad maar wel berg en dal en schapen. Aan het eind van het meer kun je zo het “Hardangervida Nasjonalpark” in lopen en huttentochten maken. Toen we net in de auto zaten begon het weer te regenen, maar deze dag pakken ze ons niet meer af. De foto’s vertellen de rest.

Vrijdag richting Ose aan het Byglandfjord in het Setesdal de camping ligt aan een meer. Die camping was geen succes, we zijn verder gereden en kwamen op een mooie camping en staan nu aan de rand van het Byglandsfjord (meer). Vanmorgen zijn we langs de Hardangervidda gereden met fantastische uitzichten via een plateau genaamd Haukelifjellet op 1012 m. Weer allerlei tunnels en dalingen en klimmen van 12 %. Daarna door het Setesdal heel anders maar erg mooi.

Groetjes Ditty & Gerard

Froukje

Weer genoten van jullie reisverslag en fotos.
Ik miste de ondertiteling.
We wensen jullie nog eeen fijne reis verder.

JFJ&M

Het is weer gelukt hoor, een mooi verslag met foto's! De dames hebben de kaarten ontvangen, met trollen inderdaad. Marleen heeft haar spreekbeurt gedaan over het land van jullie vorige reis, waar je bij geholpen hebt, ze heeft een 9 gehaald! Veel plezier met het laatste stuk, hopenlijk met beter weer :-).

Groetjes uit Dronten!

Betty en Evert.

Jullie uigebreid verhaal weer gelezen en de foto serie
No5 is ook goed doorgekomen. Prachtige foto's maar
ja wat wil je nog meer met zulke objecten. Geniet er
nog maar van, doen wij ook. Kaart ontvangen. groetjes.