Gerard.reismee.nl

Onze Scandinaviëreis deel 4

Beste allemaal het is iets later, maar dat igt aan het internet.

De afgelopen dagen zijn we van de omgeving Bodø naar Trondheim afgezakt. Zaterdag hebben we de poolcirkel weer gepasseerd en gaat het waarschijnlijk ‘s nachts weer wat donkerder worden. In Svenningdal hebben we nog 2 nachten op een camping langs de Svenningsdalseiga (rivier) gestaan. Zondag een rondrit door het Børgerfjellet gemaakt en de Laksfossen waterval bezocht met een val van 17 m en een doorstroming van 700 m3 per seconde. In het cafe dat uitkijkt op de waterval hebben we lekker Noors gegeten.

Dinsdag: bezoek aan Trondheim de derde grootste stad van Noorwegen. We kunnen vaststellen dat het een gezellige stad is. We vielen met de neus in de boter, want er was een gigantisch grote markt met ontelbare stands in de hoofdstraat “de Munkegata”. Verder veel winkels, warenhuizen en winkelcentra, dus de dames kunnen hier uren rond brengen. Maar er is meer te zien. Het is ook een oude stad. Trondheim was gesticht door Koning Olav Tryggvason of Viking in 997. Na het overlijden van Koning Olav (de Heilige) in 1031 is hij begraven in de Kristkirken. Op deze plek staat nu de Nidaroskathedraal en is het grootste middeleeuwse bouwwerk van Noorwegen. We hebben ook de toren nog beklommen 172 treden ronddraaiend en erg nauw, maar het uitzicht over Trondheim was fantastisch. Het centrum is omgeven door de rivier Nidelva en de Trondheimsfjorden. Een echte havenstad met gerestaureerde pakhuizen en vissershaven.

Woensdag richting Jotunheimen. Een mooie rit via de E6, veel bochten door dalen en langs rivieren, klimmen en uiteindelijk over de hoogvlakte van het “Dovrefjell Nasjonalpark”. Na Otta hebben we de E6 verlaten en het Heidal in gereden. Een mooi dal met veel beschermde oude boerderijen (gebouwd van hele boomstammen). Uiteindelijk de camping met het door mij ingevoerde GPS coördinaat bereikt. De “Jotunheimen Feriesenter” camping heeft veel Hytte spreek uit Huute die je kunt huren.

Donderdag: regenachtig dus eerst maar even een rit door het dal want Ditty wil graag de oude boerderijen met gras op het dak fotograferen. Daarna lunch in de caravan en opweg naar Lom. Lom heeft een mooie “Stavkirke”, uit het jaar 1160, wat we willen bezichtigen. Er is ook een openluchtmuseum dus de middag is weer vol. Morgen gaan we naar Bergen de tweede stad van Noorwegen. Moet heel mooi zijn.

Vrijdag: een lange reisdag van 400 km, maar er waren wat highlights onderweg dus verschillende keren uitgestapt en rustig aangedaan. Het eerste highlight was de hoogvlakte van Jotunheimen, maar op 1349 m reden we in de wolken dus geen gletsjer en vergezichten. Ditty balen, onze fotograaf was teleurgesteld. Het tweede was het best bewaarde Stavkyrkje bij Borgund uit 1180. Van de meer dan 1000 Staafkerken zijn er nu nog 28 over in Noorwegen (zie de foto’s). Het derde was de “Tunnelen” zo heet een tunnel op z’n Noors. We hebben er vandaag wel 30 gehad, langs de fjorden. Eén daarvan was de langste van de wereld de “Laerdal tunnel” 24,5 km. De fjorden zijn overweldigend aan het eind van de Auerlandsfjord lagen 3 passagiersschepen en niet van die kleintjes het leken wel roeibootjes in de fjord. Om 18:00 uur reden we de camping op bij Bergen.

Coba, Deborah en Jonathan

Lieve mensen,

Bedankt voor de kaart, heb het net ontvangen.
Ik "reis" al van af het begin met jullie mee, wat een prachtige natuur daar. In het "eggie" nog veel mooier natuurlijk.
Nog veel plezier en een prettige voortzetting van de vakantie.

Veel liefs

Sietske en Dries

In de eerste plaats bedankt voor jullie kaart, mails en foto's. Wij hebben alles vanaf het begin gevolgd,maar het reageren bleef er tot nog toe bij. Wat fijn dat jullie nog van zo'n mooie reis kunnen genieten. Om jaloers op te zijn. Net als met jullie wereldreis printen we de verhalen en bewaren die tot jullie weer thuis zijn. Nader, Sietske en kinderen zijn voor 4 weken in Damascus. Hier is verder alles prima. Nog een prettige vakantie gewenst. Hartelijke groeten van de Fonkjes in Drachten.

Sita Faber

Bedankt voor de gedetailleerde reisverslagen, prachtige foto's en natuurlijk voor de kaart:-) Ik heb alles zeer aandachtig bekeken en gelezen: nou nou, jullie kunnen wel een reisgids gaan uitgeven... Hierbij mijn compliment voor de bijzonder uitgebreide en interessante beschrijving van alle bezienswaardigheden - met bewondering en veel plezier gelezen! Ja, zo langzamerhand worden jullie echte globetrotters:-) Liefs en nog een paar fijne weken gewenst!