Gerard.reismee.nl

Onze Scandinaviëreis deel 3

Hallo, Allemaal weer een heel verhaal van een week, veel plezier ermee wij hebben het ook.

Zaterdag: Kiruna bekeken. Het is een grote stad en ziet er welvarend uit dankzij de Kirunavaaramijn. Grotendeels een dagmijn dat wil zeggen dat ze bovengronds het ijzererts winnen. Er word ook wel ondergronds gewonnen tot op 1000m. Er is een winkelcentrum maar niet te vergelijken met Nederland. Er is een bekende houten kerk die in het model van een Samenhut is gebouwd. Als een geschenk van de mijnbouwmaatschappij LKAB uit 1912. Het ziet er fantastisch uit (zie de foto’s).

Zondag: onze laatste wandeltocht in Zweden. Ditty wilde graag nog even tussen de bergen lopen. Hier was de mogelijkheid om bij de hoogste berg van Zweden (2106m) te lopen. Het is wel 60 km van Kiruna, maar ja je wilt wat op zo’n laatste dag en onderweg ook nog een eland gezien onze eerste de rest waren allemaal rendieren de afgelopen weken. Het was een vlakke tocht naar een meer toe, maar rondom bergen, dus een mooi gezicht. Het weer veranderde wel, dus zijn we bij het meer weer omgedraaid terug naar de auto(11,2 km totaal). Morgen naar Gullesfjord op de grens met de Vesterålen en Lofoten in Noorwegen.

Maandag: vandaag hebben we het verschil gemerkt tussen Zweden en Noorwegen. Zodra we de grens over gereden waren viel op dat de wegen egaler waren, dus minder hobbels. Minder bossen links en rechts van de weg, dus meer uitzicht tijdens de rit. De Noorse kroon is meer waard dus alles is duurder. Bijvoorbeeld 1 liter benzine kost € 1,84 en een stukje gebak bij de koffie € 5 per partje, een pak koffie € 3,73 (250gr.), een pak melk € 1,81 en 300 gr kipfilet € 5,94, maar ja, ze verdienen hier ook 3 keer zoveel dan in Nederland.

Dinsdag: richting Svolvaer de hoofdstad van de Lofoten. Een mooie weg vanaf Gullesfjord met veel tunnels waarvan er één 6 km lang is. Op de terugweg hebben we hier boodschappen gedaan. Maar eerst naar Kabelvåg met een vakwerk kerk de “kathedraal van de Lofoten” uit de 19 de eeuw en daarna naar Henningsvaer gelegen op een eilandje. Beide kleine vissersplaatsjes en mooi gelegen tussen steile rotsen op het eiland Austvågøya.

Woensdag: regen, regen, dus de dag van het museum. Ditty had gelezen dat er een Hurtigrutemuseet in Stokmarknes was en dat is een plaats in de Vesterålen en daar wilden we net vandaag naartoe. De Hurtigruten zijn schepen die de post en vracht, maar tevens passagiers vervoert vanaf Bergen tot aan Kirkenes bij de Barents Zee. Ze varen door vele fjorden en de passagiers worden goed verzorgt aan boord. Dus kon ik mijn zeemanshart weer even ophalen. We wilden eigenlijk het verschil zien tussen de Lofoten en de Vesterålen. Het verschil is de Lofoten heeft steile rotsen met spitse toppen zo uit de zee en de dorpjes liggen ingeklemd daar tussen. De Vesterålen heeft meer vlakke kust en de bergen ronde toppen.

Donderdag: vannacht regen, regen en nog eens, maar gelukkig toen we weg wilden werd het even droog. Dus op weg naar Lødingen voor onze overtocht vanaf de Lofoten naar Bognes op het vaste land. Een overtocht van een uur met een aardig zee-tje. Daarna vele bochten en klimmen, dalen en veel tunnels van 5,50 m breed langs de Noorweegse kust. Dus goed aan de kant rijden. Want het vrachtverkeer dendert gewoon door, maar ik denk als zij de wanden van de tunnel niet raken dan onze Bianco ook niet, want die is lager. Het is weer wat anders dan Zweden. Halverwege de middag komen we in Fauske aan op een leuke camping met weer een geweldig uitzicht over de omgeving en de fjord.

Vrijdag: Op naar Bodø, ooit nam mijn broer uit Bodø voor onze zoon Jerry (toen een paar maanden) een Noors rendierbont mutsje mee van zijn trip met het 322 squadron. Ik zie Jerry nog liggen met bontmuts in onze luxe kinderwagen in die tijd. Ik had een sfeervollere stad verwacht. Het centrum is niet erg groot, maar er zijn wel een paar winkelcentra. Er is een grote haven waar net een grootte Hurtigrutenboot (MS Trollfjord) binnen liep toen we aan de havenkant onze lunch aan het nuttigen waren. Op het zelfde moment gingen er ook 4 f16’s de lucht in van het nabij gelegen vliegveld. Dus dat was weer in orde. De stad is bekend om de vele zeearenden die er verblijven, alleen wij hebben ze niet gezien.

Groetjes Ditty & Gerard

Betty en Evert.

Hallo zwervers,
Het laatste lange verhaal gelezen en dus hadden we veel te verwerken, temeer omdat het daar een heel andere wereld lijkt. Nu is hier op T.V. de serie Insp. Wallander dus proeven wij ook een beetje de sfeer.
Met die dure kroon is mij nu ook duidelijk geworden waarom Noren ook 3x zoveel drinken als ze hier ziijn. Nog veel plezier en behouden voortzetting. Groetjes.