Gerard.reismee.nl

Onze Scandinaviëreis deel 2

De Kolgårdens camping is mooi gelegen aan het Volgsjøn (sjøn = meer). Na aankomst verandert het weer toch wat en krijgen we aan het eind van de middag toch een bui-tje. We kijken ongeveer 4 km over het meer uit. Sommige kampeerders staan aan de rand te vissen.

Eerste Pinksterdag: begon zonnig, maar rond de middag betrok het en regende het af en toe. ‘s Middags zijn we Vilhelmina gaan bekijken. Er is een Sami-site naast de houten kerk. De hutten zijn nagebouwd. Iets lager gelegen komen we in de straten van Kyrkstad een oud gedeelte uit 1792. Het had vroeger 75 woningen, maar aan het begin van de 19? eeuw werd er een deel door brand verwoest. Vandaag zijn er nog 27 over en gerenoveerd, die je ook kan huren. De Sami huurden de woningen tijdens de kerkelijke feestdagen, omdat ze uit de wijde omgeving kwamen. Later komen we in een kunstenaarswinkel, die toevallig open is, in gesprek met de echtgenote van de kunstenaar. Ze verteld over de spullen in de winkel en achter is een klein museumpje, over de Sami, waar we mogen rondkijken.

Tweede Pinksterdag: onze tocht naar Fatmomakke door het Kultsjödalen of te wel “The Wilderness Road” dat is ook goed Nederlands. Het begon met langs het “Malgomaj meer” van ongeveer 40 km lengte te rijden. Een mooie route met kleine dorpjes alles Zweeds natuurlijk, maar Ditty had ook zoiets het lijkt op New Zealand. Onze eerste stop was bij de Trappstegsforsen vaterfall in Vildmarksvägen waar het water van het Kultsjön (meer) via een cascade (trapsgewijs) zich naar beneden stort. De treden bestaan uit veel rotsen en rotsblokken maar wel over een breedte van 200 m. Daarna verder omhoog naar Fatmomakke waar we ook nog een stukje onverharde weg hadden. Dit is een historisch religieus Sami-dorp, uit de 18? eeuw, wat tot op vandaag nog gebruikt wordt tijdens feestelijkheden. In het midden een heel mooi houten kerkje en een cultureel centrum en daar omheen allerlei houten hutjes. Het Midzomerfeest is het hoogtepunt van het jaar.

Hierna zijn we verder omhoog gereden naar het Stekenjokk. Dit is een bergplateau op 800 m boven zeeniveau, waar vanaf je rond kunt kijken over de Zweedse en Noorweegse bergen die met sneeuw bedekt zijn. Het is een fantastisch mooi gezicht. Vroeger werd er op deze plek ook goud, koper en ijzererts gewonnen.

Dinsdag: onze reisdag naar Jokkmokk/Norrbottens Län oftewel Lapland een paar km boven de Poolcirkel (66º Noorderbreedte). Fantastisch mooi weer, maar wel 12°. Onderweg in het zonnetje lekker buiten geluncht. We rijden bijna alleen op de weg net als in Nieuw Zeeland. De Skabram Stugby & Camping wordt door een Nederlands stel gerund. Jonge mensen uit Nijkerk en 9 jaar geleden hier de camping gestart.

Woensdag: het is nu de gehele nacht echt dag, nog even en de zon gaat ook niet meer onder. Een koude nacht, maar als we opstaan is er een staal blauwe lucht en de zon die ons heerlijk verwarmd. Vandaag staan Jokkmokk op ons lijstje en het Sami-museum. Het museum is erg mooi ingericht. Je krijgt een heel goede indruk hoe het leven van de Samen door de eeuwen heen is geweest (zie foto’s). Bijv. Het hoeden van de rendierkudde gebeurde eeuwen achter elkaar in de winter op ski’s en veel lopend of op een slee met een rendier ervoor. En nu, met helikopters, motoren of ‘s winters met sneeuwscooters.

Donderdag: richting Porjus zijn we gereden om de elektrische centrale uit 1914 te bezichtigen. Zweden heeft veel witte steenkool centrales zoals dat wel wordt genoemd. Door de vele meren en rivieren gebruiken ze het water om turbines, waar het water met grote kracht doorheen stroomt, aan te drijven. De generator, die de stroom levert, wordt door de turbine aangedreven. Bovengronds is de regelkamer en 50 meter lager de generators en turbines. Het is heel indrukwekkend om te horen en te zien hoe alles in die tijd, want er was helemaal niets, is gebouwd. Hierna zijn we naar het “Muddus National Park” gereden en hebben daar lekker gelopen en Lapland ervaren. Onderweg werden we nog verwelkomt door een jonge eland die ons nieuwsgierig bleef nakijken. Op de weg terug naar Jokkmokk hebben we onze eerste rendier met gewei gezien die de weg wilde oversteken.

Vrijdag: vandaag zijn we naar Kiruna gereden. Het is weer mooi weer !!!

Groetjes Ditty & Gerard

JFJ&M

Weer bedankt voor deze uitgebreide vertelling met bijpassende foto's (of andersom :-))!! Lijkt me raar, de hele dag licht. Ruig gebied, genoeg te zien, maar wel heeeeeel rustig. Hier alles oké, weer ook niet zo geweldig. Tot de volgende vertelling, ga zo door!
Groetjes uit Dronten.