Gerard.reismee.nl

Onze Scandinaviëreis deel 1

Wij zijn nu een week onderweg. Na een goed verlopen reis de eerste dag richting Puttgarden(D) voor de ferry naar Rødby in Denemarken en daarna nog 1,5 uur tot de camping vlakbij Kopenhagen hadden we er 700 km opzitten. De temperatuur van de laatste dagen hadden we meegenomen 26 graden. Gezellige drukte op de camping in Køge vanwege de vrije dagen van de Denen. De volgende dag richting Zweden via de Øresundsbron(brug). De brug is ideaal want je hoeft niet meer op een boot te wachten en het uitzicht is fantastisch. Zeeschepen kunnen er gewoon onder door varen en de trein rijdt op het onderste dek. Aan het eind van de middag zijn we in Vrigstad/Jönköpings län op de Hagens camping aangekomen. Deze wordt door een Nederlands gezin beheert. Het praat wat makkelijker, maar alles kan ook in het engels en dat is geen probleem na een wereldreis van 3 maanden. We staan op een heel rustige camping aan de voet van een meertje en de eeuwig zingende bossen om ons heen, heerlijk.

De volgende dag zijn we ‘s middags naar Eksjø gegaan. Het is 6 juni, “Vlaggen dag” een nationale feestdag in Zweden. Eksjø heeft een heel oud centrum van alleen maar houten huizen en gebouwd vanaf de 16de eeuw. Nu zie je hier overwegend houten huizen in Zweden, maar dit was toch iets anders kwa stijl om te zien. We troffen het want midden in het oude gedeelte op een binnenplaats werd vanaf 16:00 uur een concert van allerlei muziekscholen tot een drumband aan toe gegeven. Erg afwisselend. Kinderen met violen speelden twee klassieke stukken daarna een zanggroep met wat populaire liedjes enz. Op het laatst de drumband die vanaf de kerk door het oude gedeelte liep met de vlaggenparade.

Dinsdag zijn we tot Filipstad/Värmland gekomen op de “Munkeberg camping” aan het Lersjøn (een meer). We staan ook aan de rand van het meer met een fantastische zonsondergang voor onze neus ‘s avonds om 22:30 uur. De volgende dag hebben we een wandeling in de middag gedaan en na de thee de Wasa-fabriek (van dat Knäckebröd) bezocht waar een Butik & Museum bij was. We hebben wat heerlijkheden gekocht in de vorm van belegde hartige Wasa crackers en lekkere koekjes.

Donderdag zijn we weer verder getrokken naar Vemdalen/Jämtland. Hier kwamen we op een grote winter camping te staan. Alles dus ingericht op de wintersport. Caravans die heel dicht tegen houten huisjes staan in plaats van een voortent. Nog nooit gezien maar wel comfortabel, denken we. Vandaag vrijdag hebben we een rondrit gemaakt. Bij Hällmålningarna hebben we een rondwandeling gemaakt en een 3000 jaar oude wandschildering ergens in de bergen bekeken en daarna via Evagraven (een Canyon 18.000 jaar geleden gevormd in laatste periode van de ijstijd) die nog vol lag met sneeuw en ijs weer terug naar de auto. Het was een mooie wandeling en de bergsport gevoelens kwamen weer boven. Op de onverharde weg (60 km) terug, maar goed berijdbaar, werden we verrast door een paar rendieren die de weg overstaken. Verderop op de zelfde weg ook los lopende paarden en koeien. Nu de elanden nog dat moeten joekels van beesten zijn. Morgen zaterdag gaan we naar Vilhelmina/Västerbottens län.

Groetjes Ditty & Gerard

JFJ&M

Dus, 3000 jaar geleden deden ze ook al aan stoepkrijten? Bedankt voor het verhal en de mooie plaatjes, zoals die zonsondergang. Ga zo door :-).

Sonja

Het ziet (foto's) er allemaal mooi uit, en het klinkt (verhalen) ook erg leuk. Mijn conclusie...jullie vermaken je wel.
Wat ik alleen niet snap..waarom hebben jullie het lekkere weer meegenomen?? Wat voor ons achterblijft is regen....

Cees en Gwenny

Wat een verrassing. We wisten niet dat jullie alweer aan het reizen waren. Prachtig land hè. We wensen jullie net zo'n fijne tijd als wij hebben gehad in Zweden. Groetjes en geniet.